A pénzügyi eszközök piacairól szóló 2014/65 EU irányelvben (MiFID II) és az azon alapuló végrehajtási rendeletben (Markets in Financial Instruments Regulation; rövidítve: MiFIR) foglalt szabályozás kiemelt céljai közé tartozik a befektető-védelem erősítése és az átláthatóság növelése. A MiFID II irányelv előírásait részben a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) ülteti át, illetve – többek között - a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusai is fontos szerepet játszanak a befektetési szolgáltatásokra vonatkozó jogviszonyok szabályozása során.

A szabályozás célja, hogy az Európai Unió tagállamaiban olyan egységes feltételrendszer és eljárásrend érvényesüljön a befektetési szolgáltatások terén, amelynek segítségével biztosítható a befektetők érdekeinek maximális védelme és az ügyfelek magas színvonalú kiszolgálása. Az európai uniós jogszabályi háttér biztosítja a pénzügyi eszközökkel kapcsolatos részletes tájékoztatást, átláthatóvá teszi a befektetési vállalkozások működését és az ügyletek végrehajtását, megkönnyítve ezáltal az ügyfelek eligazodását a pénzügyi világ esetleges útvesztőiben.

Az ügyfél minősítése

Az ügyfélminősítés során a bank az ügyfeleket három, különböző mértékű befektető védelmet biztosító kategóriákba sorolja, melyek az alábbiak:

  • Lakossági ügyfél
  • Szakmai ügyfél
  • Elfogadható partner

A befektető védelem mértékének meghatározása mellett az ügyfél minősítése a kötelező ügyfél tájékoztatás és tájékozódás mélységét is meghatározza. A tájékoztatás (beleértve az előzetes tájékoztatást és az előzetes tájékozódást is) a befektetővédelem egyik eleme.

A bank számára az ügyfél minősítése meghatározza többek között, hogy:

  • az ügyleti szerződések megkötése előtt milyen szintű tájékoztatást kell adni az ügyfélnek (továbbiakban: tájékoztatási kötelezettség);
  • a megbízással kapcsolatos legjobb végrehajtási módot;
  • azt, hogy a bank köteles-e megfelelési tesztet alkalmazni és azt vizsgálni, hogy az ügyfél rendelkezik-e az adott termékkel vagy befektetési szolgáltatással kapcsolatos kockázatok megértéséhez szükséges tapasztalattal, ismerettel.

A minősítéshez kapcsolódó védelmi és szolgáltatási szint a különböző minősítési kategóriák esetében eltérő. A Lakossági ügyfelet a legmagasabb szintű befektetővédelem, a Szakmai ügyfelet korlátozottabb szintű befektetővédelem, míg az Elfogadható partnereket alacsonyabb szintű befektetővédelem illeti meg.

A bank befektetési szolgáltatási tevékenysége és kiegészítő szolgáltatása keretében a Lakossági ügyfél minősítéssel rendelkező ügyfelet szélesebb körű tájékoztatás kérési és egyéb befektetővédelmi jogok illetik meg, mint a Szakmai ügyfél, illetve az Elfogadható partner minősítésű ügyfeleket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Lakossági ügyfél minősítés esetén a bank több információt kér be az ügyféltől (tájékozódási kötelezettség), valamint az ügyfélnek részletesebb tájékoztatási, végrehajtási és egyéb jogai keletkeznek.

Az ügyfelek minősítését a bank a rendelkezésére álló ügyféladatok alapján végzi el. Az ügyfelek a Bszt-ben meghatározott feltételek teljesülése esetén, írásban kérhetik más ügyfélkategóriába történő átsorolásukat. A MiFID ügyfélminősítéssel kapcsolatos részletes szabályokat a Befektetési Szolgáltatási Üzletági Üzletszabályzat (továbbiakban: Üzletszabályzat), valamint az Egységes Előzetes Tájékoztató Hirdetmény tartalmazza.

LEI kód és természetes személyek MIFID II szerinti azonosítója

Ha az ügyfél által az OTP Banktól igénybe vett befektetési szolgáltatás, kiegészítő szolgáltatás tárgya olyan pénzügyi eszközre vonatkozó ügylet végrehajtása, amely tekintetében a MiFIR és a 2017/590 (EU) rendelet alapján az OTP Bankot ún. ügyletjelentési kötelezettség terheli, akkor a jelentésben szerepeltetni kell természetes személyek esetén a Nemzeti Ügyfél-azonosítót, nem természetes személyek esetén azok LEI kódját.

  • Természetes személy ügyfelek esetén a Nemzeti Ügyfél-azonosítót az OTP Bank automatikusan állítja elő a rendelkezésre álló ügyféladatok alapján.
  • Nem természetes személy ügyfelek kötelesek jogalany azonosítót, ún. LEI (Legal Entity Identifier) kódot beszerezni, érvényesen tartani és azt az OTP Bankkal közölni.

Ügyletjelentési kötelezettség alá eső pénzügyi eszközökre (ilyenek többek között a kereskedési helyszínen kereskedett pénzügyi eszközök mint pl. BÉT-re bevezetett állampapír, részvény stb., vagy külföldi tőzsdére bevezetett bármilyen pénzügyi eszköz) csak akkor adhatnak megbízást az ügyfelek, ha a Nemzeti Ügyfél-azonosító, illetve a megfelelő státuszú LEI-kódjuk az OTP Bank rendelkezésére áll.

Az ügyfélazonosítókkal kapcsolatos részletes információkat a Kiegészítő Hirdetmény az általános értékpapír forgalmazási információkról és egyes ügyletek teljesítési rendjéről a Befektetési Szolgáltatási Üzletági Üzletszabályzathoz dokumentum tartalmazza.

Ügyfelek tájékoztatása

Az OTP Bank többféle tájékoztatási kötelezettséget teljesít az ügyfelek irányába a vonatkozó jogszabályok alapján, ezzel kapcsolatban található néhány fontosabb információ ebben a pontban.

Az OTP Bank a szerződéskötést megelőzően tájékoztatja ügyfeleit a szerződés feltételeiről és a szerződés tárgyát képező pénzügyi eszközzel, szolgáltatással kapcsolatos adatokról. A jogszabályok által előírt információkról és azok elérhetőségéről az Egységes Előzetes Tájékoztató Hirdetményből tájékozódhat.

Befektetési tanácsadás nyújtásakor az OTP Bank ún. alkalmassági jelentést készít az ügyfelek számára, amelyben ismerteti az adott tanácsadást, és hogy az miként veszi figyelembe az ügyfél preferenciáit, illetve, hogy hogyan szolgálja az ügyfél alkalmassági teszteken keresztül megadott céljainak elérését, igényeinek kielégítését.

A befektetési szolgáltatások és kiegészítő szolgáltatások nyújtásával kapcsolatban a vonatkozó jogszabályok alapján, egyes esetekben az ügyfél hozzájárulása szükséges.

A bank az ügyfelek számára a tájékoztatást alapvetően elektronikus formában (papírtól eltérő, az Üzletszabályzatban meghatározott bármely egyéb tartós adathordozón keresztül) nyújtja.

Az ügyfeleknek értékpapír számlanyitáskor, de legkésőbb az első értékpapír tranzakciójukat megelőzően nyilatkozniuk kell

  • az előzetes tájékoztatás módjáról - papíron/honlapon, illetve elektronikus formátumban,
  • a költségekről és a kapcsolódó díjakra vonatkozó tájékoztatás módjáról - papíron/honlapon, illetve elektronikus formátumban,
  • a lakossági befektetési csomagtermékekről szóló kiemelt információs dokumentum (KID) rendelkezésre bocsátásának módjáról - papíron/honlapon, illetve elektronikus formátumban),
  • befektetési tanácsadással kapcsolatos alkalmassági jelentés átadásának módjáról - papíron/elektronikus formátumban,
  • kereskedési helyszínen kívüli végrehajtáshoz történő hozzájárulásról - igen/nem.

Szakmai ügyfél és elfogadható partner részére a bank a tájékoztatást elektronikus úton teljesíti.

Erről az ügyfeleknek a bank honlapján,vagy az értékpapír forgalmazással foglalkozó fiókjaink valamelyikében szükséges nyilatkozniuk.

A szerződéses kapcsolat időtartama alatt az ügyfél bármikor módosíthatja a nyilatkozatát.

Az OTP Bank honlapján elérhető online költségkalkulátor, amely a dinamikusan választható időtáv és befektetési összeg mellett mutatja be az ügyfélnek nyújtott befektetési szolgáltatásért és/vagy kiegészítő szolgáltatásokért felszámított díjakat, valamint az érintett pénzügyi eszköz előállításával és kezelésével, továbbá megszerzésével, tartásával és értékesítésével összefüggő közvetlen és közvetett költségeket és díjakat, ide értve a harmadik felektől kapott juttatásokat is.

Az OTP Bank évente összesített költségkimutatást küld ügyfeleinek, amelyben visszamenőleg összesítve láthatóak az ügyfelek által igénybe vett termékekkel/szolgáltatásokkal kapcsolatos szolgáltatási díjak és termékköltségek. Igény esetén külön kérésre az OTP Bank tételes bontásban is tájékoztatja ügyfeleit az összesített költségkimutatásban szereplő költségek összetételéről.

Az OTP Bank a lakossági befektetési csomagtermékek kapcsán lakossági minősítéssel rendelkező ügyfelek számára Kiemelt információkat tartalmazó dokumentumokat (KID-eket) biztosít. A KID funkciója, hogy lehetővé tegye a Lakossági ügyfél minősítéssel rendelkező ügyfelek számára a lakossági befektetési csomagtermékek fő jellemzőinek és kockázatainak megismerését és összehasonlítását.

Az ügyletkötés előtti tájékoztatás részletes feltételeiről az Üzletszabályzatban, valamint az Egységes Előzetes Tájékoztató Hirdetményben olvashat.

Alkalmassági és Megfelelési tesztek

A Bszt. és a 2017/565 (EU) rendelet értelmében ahhoz, hogy az ügyfelek befektetési tanácsadási vagy portfoliókezelési szolgáltatást vehessenek igénybe, egy ún. Alkalmassági tesztet kell kitölteniük, amelyben az OTP Bank a szerződés megkötését, illetve a megbízás végrehajtását megelőzően meggyőződik arról, hogy az ügyfél ismeretei és a szerződés vagy megbízás tárgyát képező pénzügyi eszközzel vagy ügylettel kapcsolatos gyakorlata, kockázatviselő képessége megfelelő ahhoz, hogy megalapozott befektetési döntést hozzon, továbbá a szükséges mértékben feltárja az ügyfél kockázatvállalási hajlandóságát, pénzügyi teherviselő képességét és befektetési céljait, valamint fenntarthatósági preferenciáit annak érdekében, hogy a vagyoni és jövedelmi helyzetéhez igazodó, veszteségviselési képességével összhangban álló, valamint a befektetési elvárásai megvalósítására alkalmas ügyletet vagy pénzügyi eszközt ajánljon.

Az Alkalmassági teszt alapján az OTP Bank értékeli, hogy a befektetési tanácsadási tevékenysége vagy portfóliókezelési tevékenysége keretében a

  • kínált szolgáltatás alkalmas-e az ügyfél által megjelölt befektetési célok megvalósítására, ideértve az ügyfél kockázattűrését, esetleges fenntarthatósági preferenciáit, és
  • a kínált szolgáltatás kapcsán felmerülő, az ügyfél befektetési céljaival egyébként összhangban lévő kockázat mértéke megfelel-e az ügyfél pénzügyi teherviselő képességének, és
  • a kínált szolgáltatás természetéhez és a kapcsolódó kockázatok megértéséhez és értékeléséhez az ügyfél megfelelő tapasztalattal és ismerettel rendelkezik-e, ideértve a portfóliókezelési tevékenység kapcsán az e tevékenységből adódó kockázatokat is.

Amennyiben a bank nem befektetési tanácsadási vagy portfoliókezelési tevékenység keretében, megbízás felvétele és továbbítása, megbízás végrehajtása az ügyfél javára, jegyzési megbízás, vagy elsődleges forgalomba hozatalhoz kapcsolódó aukciós vételi megbízás, vagy sajátszámlás ügyletkötés szolgáltatást nyújt a Lakossági ügyfél minősítéssel rendelkező ügyfeleknek, akkor a szerződés megkötését vagy keretszerződés esetében a vételi megbízás végrehajtását megelőzően, Megfelelési teszt formájában kér nyilatkozatot az ügyféltől, a szerződésben foglalt ügylet lényegével, az ügyletben érintett pénzügyi eszköz jellemzőivel, és különösen ezek kockázataival kapcsolatos ismereteiről és tapasztalatairól.

Ha az OTP Bank a Megfelelési teszt alapján úgy ítéli meg, hogy a szerződésben foglalt pénzügyi eszköz vagy ügylet nem megfelelő az ügyfél számára, akkor erre felhívja az ügyfél figyelmét. Az OTP Bank felhívása alapján az ügyfélnek lehetősége nyílik megbízását újra átgondolni, ha pedig a felhívás ismeretében is fenntartja megbízását, úgy azt az OTP Bank teljesíti (ún. ügyfél kifejezett kérésére adott megbízás).

Amennyiben befektetési tanácsadás esetén az ügyfél nevében képviselője (a továbbiakban: Képviselő) jár el, az ügyfél alkalmasságának vizsgálata mellett a Képviselő adott pénzügyi eszközre vonatkozó tudásának, tapasztalatának, azaz megfelelésének vizsgálata is szükséges a Képviselő saját Megfelelési tesztjének erre vonatkozó kérdéseire adott válasza alapján.

Az ügyféllel kapcsolatos szerződéskötés, ügyletkötés előtti tájékozódási kötelezettség részletes szabályait az Üzletszabályzat és az Egységes Előzetes Tájékoztató Hirdetmény tartalmazza.

Az ügyfél Alkalmassági / Megfelelési tesztjének eredménye alapján az OTP Bank besorolja az ügyfelet az öt kockázati kategória (továbbiakban kockázati profil) egyikébe. A bank által alkalmazott ügyfél kockázati profilok definícióját, a bank által forgalmazott pénzügyi eszközök kockázati besorolását és annak szempontjait, valamint a kockázati profilok és az értékpapír kockázati termékcsoportok összefüggését (kockázati profil/pénzügyi eszköz kockázati besorolási mátrix), amely alapján megállapítható, hogy az ügyfél számára mely pénzügyi  eszköz alkalmas/megfelelő, a Kiegészítő Hirdetmény az általános értékpapír forgalmazási információkról és egyes ügyletek teljesítési rendjéről a Befektetési Szolgáltatási Üzletági Üzletszabályzathoz című dokumentum „Kockázati profil / pénzügyi eszköz kockázati besorolás mátrix” című fejezete tartalmazza.

Célpiac meghatározása

Az OTP Bank a jogszabályi előírásoknak megfelelően meghatározza az általa értékesített pénzügyi eszközök célpiacát. A célpiac meghatározásának a célja, hogy az OTP Bank azonosítsa azokat az ügyfélcsoportokat, akiknek az igényeivel, jellemzőivel és céljaival a pénzügyi eszközök összeegyeztethetőek. A célpiac meghatározása során az OTP Bank az ügyfelek alábbi jellemzőit vizsgálja és értékeli, figyelembe véve az adott pénzügyi eszköz természetét és tulajdonságait:

  • ügyfélminősítés
  • szakértelem és tapasztalat
  • pénzügyi helyzet, kiemelt figyelemmel a veszteségviselési képességre
  • kockázat tolerancia/kockázatvállalási hajlandóság
  • egyéb igények
    • befektetési időtávok
    • ügyfél célok
    • fenntarthatósági célkitűzések

A fenti szempontok mentén a pénzügyi eszközökre és az ügyfelekre vonatkozó információk felhasználásával az OTP Bank a jogszabályi előírásoknak megfelelően ún. célpiac vizsgálatot végez annak érdekében, hogy megállapítsa egy adott termék vagy szolgáltatás összhangban van-e az ügyfél céljaival, pénzügyi tudásával és tapasztalatával, valamint kockázatvállalási hajlandóságával, és az adott termék vagy szolgáltatás a kockázat/hozam jellemzők alapján megfelelő-e az ügyfél számára.

A célpiac meghatározással és vizsgálattal kapcsolatos részleteket a Kiegészítő Hirdetmény az általános értékpapír forgalmazási információkról és egyes ügyletek teljesítési rendjéről a Befektetési Szolgáltatási Üzletági Üzletszabályzathoz című dokumentum tartalmazza.

Ügyletek végrehajtása

Az OTP Bank a Bszt. és a 2017/565 (EU) rendelet előírásaival összhangban kidolgozta az ún. Végrehajtási és allokációs politikáját, amely tartalmazza mindazon szabályokat, amelyek irányadóak az OTP Bank számára a Lakossági és Szakmai besorolású ügyfelek megbízásainak végrehajtásakor. A szabályok célja, hogy a megbízásokat az OTP Bank az ügyfelek számára következetesen a legkedvezőbb módon hajtsa végre, a Bszt-ben meghatározott szempontok szerint (pl. nettó ár, költségek, időigény stb.), továbbá, hogy megjelölje azokat a teljesítési helyszíneket, amelyek az ügyfél megbízásainak teljesítése során következetesen a legjobb eredményt adják.

A „legkedvezőbb végrehajtás” elve alapján az OTP Bank minden ésszerű intézkedést megtesz a megbízások végrehajtása során annak érdekében, hogy a pénzügyi eszközre vonatkozó megbízás végrehajtása során az ügyfél számára a lehető legjobb eredményt érje el. Az OTP Bank Végrehajtási és allokációs politikája a megbízások végrehajtása során alkalmazott allokációs szabályokat is tartalmazza.

A Végrehajtási és allokációs politikát a mindenkor hatályos Üzletszabályzat H. melléklete tartalmazza.

FIGYELEMFELHÍVÁS

Jelen általános jellegű ügyféltájékoztató nem teljeskörű, és célja, hogy felhívja a figyelmet a MiFID II Irányelv alapján az OTP Bank által alkalmazott alapvető befektetővédelmi szabályok fontosságára, és arra, hogy ezen szabályok megismerése és megértése az ügyfelek érdekét szolgálja. Kérjük, szánjon kellő időt, a jelen tájékoztatásban hivatkozott dokumentumok áttanulmányozására.

Egyéb hasznos dokumentumok
Hirdetmények és üzletszabályzatok

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.