Hogyan használja biztonságosan kártyáját?
Mindent megteszünk azért, hogy védjük az Ön adatait és értékeit. De Ön is tehet értékeinek biztonságáért. Figyeljen rá, hogy biztonságosan használja bankkártyáját!
Kérjük, fogadja meg a következő tanácsokat!
- Soha ne hagyja őrizetlenül bankkártyáját, és ne adja kölcsön senkinek!
- Soha ne ossza meg senkivel PIN-kódját, és bankkártyájának adatait: kártyaszám, lejárati dátum, 3 jegyű ellenőrző kód (CVC2/CVV2) - ezek az Ön által indított vásárláshoz szükségesek. A kódokat soha ne tartsa kártyája mellett papírra írva!
- Mindenképpen írja alá a kártyáját! Az aláírás hiánya megkönnyítheti a visszaélők dolgát.
- Állítson be bankkártyájához készpénzfelvételi, vásárlási és virtuális vásárlási napi limitet, az internetbankban, a SmartBankban vagy bármelyik bankfiókunkban.
- Bizonylatait ne hagyja ott az üzletben vagy az ATM-nél, mert bizalmas adatokat tartalmazhatnak.
- Állítsa be kártyájához a külföldi használat korlátozását attól függően, hogy általában hol használja kártyáját készpénzfelvételre vagy a kártya fizikai jelenlétében vásárlásra: csak Magyarországon, vagy csak Európában, vagy világszerte. Lakossági forint kártyájának beállítását az internetbankban vagy a SmartBankban is módosíthatja.
- A bank 7*24 órás telefonos elérhetőségét – +36 1 3 666 000 – mentse el telefonjába, hogy szükség esetén könnyen elérhető legyen!
Gyakran ismételt kérdések
Bankkártyás vásárlás
Ha lehetséges, mindig ismert, megbízható helyen vásároljon bankkártyájával az interneten!
- Ellenőrizze, hogy a kereskedő által elfogadott kártyák logói fel vannak-e tüntetve az oldalon (Maestro, Mastercard, VISA)!
- Ellenőrizze, hogy
titkosítva van-e a kommunikáció, vagyis:
- a böngésző címsora a "https" kifejezéssel kezdődik,
- a címsor bal szélén látható egy lakat, és
- a lakatra kattintva a titkosításhoz használt tanúsítvány jelenik meg.
Ha mégis ismeretlen weboldalon vásárol, fizetés előtt alaposan vizsgálja meg, hogy
- mit árul a cég;
- ad-e részletes leírást a termékről;
- fel van-e tüntetve a cég telephelye, e-mail címe és esetleg vonalas telefonszáma;
- elérhetők-e a szerződési, fizetési és szállítási feltételek;
- minőségi kifogás esetén hol reklamálhat és mennyi ideje van rá;
- milyen feltételekkel vonhatja vissza megrendelését;
- mikor és milyen formában kaphatja vissza a pénzét;
- igényes, hiteles-e a szöveges tartalmak megfogalmazása.
Felhasználónevét, jelszavát és bankkártyájának adatait mindig kezelje bizalmasan!
- Soha ne ossza meg senkivel PIN-kódját, valamint internetes fizetés esetén internetes biztonsági kódját!
- A kártyaszámot, a kártya lejárati dátumát és kártyájának (CVC2/CVV2) kizárólag vásárlás során adja meg, mással ne ossza meg!
- Azonnal jelentkezzen ki a weboldalról, ha befejezte a vásárlást, nézelődést!
- Ha interneten vásárol és wifin keresztül csatlakozik az internethez, akkor lehetőleg jelszóval védett hálózatot válasszon!
- Ha szolgáltatói tartozásról vagy illetéktelen számlahozzáférésről kap e-mail értesítést, győződjön meg annak valóságtartalmáról, mielőtt a levélben található linkre kattintva ellenőrzi a számláját vagy kiegyenlíti a tartozást.
Állítson be
kártyájához internetes
biztonsági kódot és
virtuális vásárlási limitet!
Az internetes biztonsági kód - más néven 3D
Secure Code - egy olyan egyedi kód, melyet
az internetes vásárlás során a bank
megküld Önnek a mobileszközére. Ha a
szolgáltatást az a kereskedő is alkalmazza, akitől Ön vásárol, akkor
a weboldal fizetési felületén egy megerősítő
oldalon kell megadni az internetes biztonsági kódot és az Ön által választott vagy módosított , melyekkel Ön meg tudja erősíteni, hogy kártyabirtokosként jogosult a kártya használatára, és jóváhagyja a vásárlást.
Ha az adott kereskedő alkalmazza az internetes biztonsági kód szolgáltatást, a weboldalon az alábbi logó/védjegy jelenik meg:
- Mastercard és Maestro kártyák esetén Mastercard SecureCode / ID Check logó
- VISA kártyák esetén Verified by VISA logó / VISA Secure logó.
A virtuális vásárlási limit a telefonon,
levélben és interneten keresztüli vásárlásokra elkölthető
összeget határozza meg. Ha nullára állítja a
limitet, nem végezhető vásárlás telefonon,
levélben és interneten keresztül.
Soha ne tévessze szem elől a bankkártyáját fizetés közben!
- Minden elfogadóhely köteles biztosítani Önnek azt, hogy a fizetés alatt végig jelen legyen.
- Figyeljen rá, hogy sikeres fizetés után többször ne húzzák le vagy érintsék a kártyáját.
- Fizetés után mindig kérje vissza a kártyáját, és tegye el.
- Érintőkártyás fizetés esetén kártyáját ne adja ki a kezéből. Ellenőrizze a fizetendő összeget, és csak ezután érintse a kártyát a terminálhoz.
Óvja az adatait és PIN-kódját!
- Az üzletekben a terminál kezelője elkérheti az Ön személyazonosságot igazoló iratait, hogy ellenőrizze, valóban Öné-e a kártya. Ilyenkor ügyeljen rá, hogy senki ne jegyezzen fel semmilyen adatot az Ön irataiból.
- Ha fizetéskor meg kell adnia a PIN-kódját, azt mindig Ön írja be úgy, hogy más ne lássa.
- Mindig őrizze meg a számlákat és a tranzakciók bizonylatait is. Az elutasított tranzakciókról szóló bizonylatokat is őrizze meg.
Ha bármilyen bankkártyás tranzakciót nem tart jogosnak, azt jelezheti
- e-mailben a reklamacio@otpbank.hu címen, vagy
- hívhatja az OTP Bankkártya HelpDesk munkatársait a +36 (1) 3 666 000 telefonszámon.
ATM (Bankjegy-automata)
Ha hibaüzenetet lát az ATM képernyőjén, szokatlan tárgyat talál bármelyik nyílásában, vagy egyértelműen megrongálták a gépet, ne használja az ATM-et, hanem jelentse be a problémát az automatán feltüntetett telefonszámon!
Ügyeljen rá, hogy
- senki se álljon közvetlenül Ön mögött vagy mellett,
- senki se láthassa, mi az Ön PIN-kódja és mennyi pénzt vesz fel,
- a tranzakció végén rögtön eltegye a kártyáját,
- a pénzt ne közvetlenül az ATM-nél számolja meg, de mindenképpen ellenőrizze, hogy a kért összeget kapta-e a készpénzfelvétel során, és
- a bizonylatot mindig vigye magával, vagy válassza a Készpénzfelvétel bizonylat nélkül lehetőséget,
- ne kérjen és ne fogadjon el segítséget ismeretlen személytől.
Jellemzően akkor nyeli el a kártyát az ATM, ha
- Ön a tranzakció végén nem veszi el időben a kártyát, vagy
- túl sokszor ad meg rossz PIN-kódot, vagy
- ha egy letiltott vagy lejárt kártyával kezdeményez tranzakciót.
Ha az ATM nem adja ki az Ön kártyáját, vagy technikai hibára utaló üzenetet ír ki, hívja azonnal az OTP Bankkártya HelpDesk munkatársait a +36 (1) 3 666 000 telefonszámon
- Kérjük, az automata mellől telefonáljon, ne hagyja el a helyszínt, amíg az ügyintézőtől nem kapott segítséget!
- Senkinek, az ügyintézőnknek se adja meg a PIN-kódját!
- Mindig Ön hívja munkatársainkat, ne hagyja, hogy egy ismeretlen telefonáljon Ön helyett!
PIN-kód
Az Ön PIN-kódja addig van biztonságban, ameddig Ön nem írja fel sehova, és nem árulja el senkinek. Kérjük, hogy próbálja megjegyezni a kódot, és a PIN-kódot tartalmazó levelet is semmisítse meg, miután elolvasta.
Fontos, hogy Öntől senki sem kérheti el a PIN-kódját: sem bankunk munkatársai, sem a kereskedők, sem a rendőrség – senki.
PIN-kódját csak akkor kell
megadnia, ha kártyájával személyesen vásárol, vagy készpénzt vesz fel, vagy ha egyéb ATM-en keresztüli tranzakciót (pl. számla befizetés) végez. Telefonon, levélben vagy
internetes vásárláskor soha ne adja mega PIN-kódját!
Ügyeljen rá,
hogy sose mondja ki hangosan a kódot, és hogy mindig saját kezűleg, eltakarva
írja be azt.
Igen, az OTP-s ATM-en meg tudja változtatni a PIN-kódját. Semmiképp ne válassza születési dátumának részletét, és ne válasszon az okmányai számából összefüggő 4 számjegyet!
E-mailes, telefonos adatkicsalás (Scam)
Sajnos egyre gyakoribb, hogy illetéktelenek e-mailben vagy telefonon próbálják megszerezni a kártyabirtokosok adatait. Jellemző, hogy a visszaélők nyereményre vagy nyereményjátékra, számlatartozásra vagy regisztráció megerősítésére hivatkoznak. Telefonos, e-mailes megkerésésre sose adja meg bankkártyájának adatait: kártyaszám, lejárati dátum, 3 jegyű ellenőrző kód. Kérjük, hogy minden ilyen esetben gyanakodjon, és ellenőrizze a szervező hitelességét!
Legyen óvatos, ha:
- egy túl kedvező ajánlattal, soha meg nem rendelt termékkel vagy nyereménnyel, nyereményjátékkal kapcsolatban keresik meg,
- ha bárki az Ön bizalmas adatait, bankkártya adatait vagy adatainak frissítését kéri bármilyen okból.
Az Ön biztonsága érdekében kérjük, figyeljen a következőkre:
- ahhoz, hogy Önnek utaljanak, kizárólag az Ön nevére és számlaszámára van szükség, egyéb adatot soha nem kell megadnia;
- bankunk munkatársai beazonosítás céljából mindig csak személyes adatokat kérnek Öntől (pl. születési dátum, édesanyja neve), a bankkártyájával kapcsolatos adatokat soha nem kérik;
- a nemzetközi kártyatársaságok sosem keresik meg Önt közvetlenül, sem e-mailben, sem telefonon.
Ha bármi gyanúsat észlel, kérjük, hívja munkatársainkat a következő telefonszámok valamelyikén: +36 1 3 666 000 vagy + 36 (1) 3 666 666!