Hogyan használja biztonságosan kártyáját?
Tegyen Ön is adatai és értékei biztonságáért! Figyeljen rá, hogy biztonságosan használja bankkártyáját!
Védelmi beállítások
A kártyák biztonságos használata kulcsfontosságú, hogy elkerülje a csalásokat és visszaéléseket. Az adathalász támadások, lopások és egyéb kockázatok egyre gyakoribbak, de néhány óvintézkedéssel jelentősen csökkentheti a veszélyeket:
Limitek beállítása
A kártya limitek a bankkártyával végezhető tranzakciók maximális összegeit jelentik. Digitális felületeinken az alábbi limiteket állíthatja be: ATM-készpénzfelvételi napi limit, vásárlási napi limit és virtuális vásárlási napi limit.
Miért érdemes limitet beállítani a bankkártyára?
- Csalás esetén korlátozza a lehetséges veszteséget
- Elkerülhetőek a véletlen vagy túlzott kiadások
- Védelmet nyújt online vásárlások során, ahol nagyobb a visszaélés kockázata
Bankkártya digitalizáció
A bankkártya digitalizáció során a kártyabirtokos a fizikai bankkártyát digitális formátumba helyezi át az OTP Mobilalkalmazáson vagy külső mobiltárcákon (pl. Google Wallet) keresztül, így mobiltelefonon vagy más okoseszközön keresztül kényelmesen végezhetők el a fizetések.
Miért előnyös?
- Számtalan elérhető fizetési megoldás – A legtöbb bankkártyánkkal elérhető az Apple Pay, Google Pay, Xiaomi Pay, Garmin Pay és Simple Pay szolgáltatás.
- Többszintű hitelesítés – A digitalizált kártyák használata mindig további hitelesítést igényel: például ujjlenyomat vagy arcfelismerés. Olyan eszközökön, amelyek nem támogatják ezeket, a vásárlás jelszóval hagyható jóvá.
Internetes biztonsági kód szolgáltatás és TeleKód
Az internetes biztonsági kód egy egyedi kód, amelyet a bank SMS-ben küld, hogy megerősítse az internetes vásárlásokat. A TeleKód egy háromjegyű jelszó, ami alapértelmezésben a számla utolsó három számjegye, de ahhoz, hogy online vásárlásokhoz használhassa, ezt a kódot módosítani kell.
Miért érdemes beállítani?
- Internetes biztonsági kód beállítása növeli a tranzakciók biztonságát és védi a pénzügyi adatokat az illetéktelen hozzáféréstől
- TeleKód megváltoztatása csökkenti a csalások és pénzügyi visszaélések kockázatát, mivel friss és egyedi kódot biztosít a kártya használatához
Külföldi kártyahasználathoz kapcsolódó beállítások
Külföldi utazás során különösen fontos körültekintően használni a bankkártyát, mert megnőhet a csalások és az adatlopások kockázata. Emellett az is előfordulhat, hogy bizonyos országokban extra díjakat számítanak fel, ha nem figyel oda a kártyahasználat feltételeire.
Mit érdemes ellenőrizni és beállítani külföldi utazás előtt?
- Ha külföldre utazik vagy hosszabb ideig külföldön tartózkodik, azt jelentse be bankunknál
- Ellenőrizze a kártya külföldi használat korlátozásának beállítását
- Aktiválja az értesítéseket a tranzakciók nyomon követésére
A kártyalimitek, az internetes biztonsági kód és a TeleKód beállítása
Ebben a videóban bemutatjuk, hogyan tudja beállítani és módosítani:
Mi a bankkártya digitalizáció?
A bankkártya digitalizáció egy olyan folyamat, melynek során a kártyabirtokos a fizikai bankkártyáját egy digitális formátumba helyezi át az OTP Mobilalkalmazásból vagy pedig valamely külső mobiltárcából (pl. Google Wallet), és ezáltal lehetővé válik a mobiltelefonon vagy más okoseszközön (tablet, okosóra, okoskarkötő) keresztüli, kényelmes fizetés.
Néhány tipp a biztonságos használathoz:
- Soha ne ossza meg a kártyaadatait másokkal!
- Soha ne ossza meg a digitalizáció során kapott megerősítő kódot senkivel! Ezt a kódot a bank munkatársai sem kérheti Öntől! Ha valaki ilyet kér Öntől pl. telefonhívásban, azt soha ne adja meg és jelentse az esetet a Contact Centeren keresztül!
- Rendszeresen frissítse a digitális pénztárca alkalmazást és az eszköz szoftverét!
- Aktiválja az értesítéseket a tranzakciók nyomon követésére!
- Ha elveszíti az eszközét, azonnal tiltsa le a bankkártyáit a Contact Centeren keresztül! Kérje a digitalizált bankkártyák tiltását is!
- Csak megbízható forrásból származó szoftvereket telepítsen. Mások kérésére, utasítására soha ne telepítsen programokat, akkor sem, ha biztonsági programként vagy vírusirtóként hivatkoznak rá!
- A bankkártya digitalizáció egy kényelmesebb módja a fizetéseknek, amennyiben megfelelő óvintézkedéseket teszünk az adataink védelme érdekében.
További információk a
digitális pénztárcákról és azok beállításáról:
Külföldi kártyahasználathoz kapcsolódó beállítások
Külföldön használná kártyáját?
Ha külföldön használja bankkártyáját, fontos, hogy körültekintően járjon el a biztonság érdekében. Ha betartja a következő lépéseket, minimalizálhatja a visszaélések és a kártyás csalások kockázatát.
1. Ha külföldre utazik, vagy hosszabb ideig külföldön tartózkodik, azt jelentse be bankunknál:
- Telefonon: az OTP Bankkártya HelpDesk éjjel-nappal hívható plusz+36 1 366 6000 telefonszámán, vagy a Központi Információs Vonal plusz+36 1 366 6388 telefonszámán,
- E-mailben: az informacio@otpbank.hu e-mail címen,
- Online: a honlapunkon elérhető OTP Chat szolgáltatáson keresztül, vagy lakossági bankkártyák esetén az OTPdirekt internetes szolgáltatás postaláda üzenetében.
2. A bejelentéskor adja meg:
- az utazás időtartamát,
- mely ország(ok)ban szeretné használni a kártyáját (mely országokba utazik, mely országokon keresztül),
- mely bankkártyáját szeretné használni (e-mailben a kártya típusát és a kártyaszám utolsó 4 számjegyét megjelölve), és
- telefonos elérhetőségét, amelyen külföldön is elérhetjük Önt, ha gyanús tranzakciót észlelünk
A külföldi kártyahasználat bejelentése biztonságot nyújthat a bankkártya zökkenőmentes használatához, mert figyelembe vesszük a visszaélés gyanús tranzakciók (pl. készpénzfelvétel vagy bankkártyás vásárlás) kiszűrésében.
3. Utazás előtt ellenőrizze kártyája külföldi használati korlátozásait, hogy biztos lehessen benne, hol használhatja készpénzfelvételre vagy vásárlásra a kártya fizikai jelenlétében.
A legegyszerűbben ezt az OTP MobilBankban a Kártyáim menüpont alatt találja meg, a Külföldi használat korlátozása opcióra kattintva.
- „Csak Magyarországon használható”: a kártya külföldön nem használható.
- „Csak Európában használható”: a kártya Magyarországon, az EU tagországaiban és az adott kártyára vonatkozó üzletszabályzatban megjelölt országokban használható.
- „Világszerte használható”: a kártya bárhol használható.
- Használat előtt ellenőrizze, hogy a kártyán található védjegy/logó szerepel-e az ATM-en vagy az elfogadóhelyen!
További információ a külföldi kártyahasználatról, valamint a szállodák és kölcsönzők által gyakran alkalmazott letéti jellegű zárolásokról az MNB oldalán és a letölthető tájékoztató füzetben található.
4. Aktiválja az értesítéseket a tranzakciók nyomon követésére!
Az értesítések aktiválásához az OTP MobilBankban kövesse az alábbi lépéseket:
- 1. Nyissa meg a Továbbiak menüpontot.
- 2. Válassza ki a Beállítások lehetőséget.
- 3. Kattintson az Értesítések opcióra.
Itt beállíthatja, hogy mekkora összeg feletti tranzakciókról kér push értesítéseket (ezeket az alkalmazás küldi díjmentesen). Ha átlép az internetbankba, SMS értesítést is beállíthat, melyek küldésének azonban díja van.
További biztonsági tanácsok
- Soha ne hagyja őrizetlenül bankkártyáját, és ne adja kölcsön senkinek!
- Soha ne ossza meg senkivel PIN-kódját,
TeleKódjátMit jelent a Telekód? és bankkártyájának adatait: kártyaszám, lejárati dátum, 3 jegyű ellenőrző kód (CVC2/CVV2). A kódokat soha ne tartsa kártyája mellett papírra írva!
A TeleKód egy 3 számjegyű jelszó, ami alapértelmezetten az Ön kártyája mögött álló fizetési számla vagy hitelszámla utolsó 3 számjegye. Ahhoz, hogy a TeleKódot használni tudja internetes vásárlásaihoz, módosítania kell az alapértelmezett TeleKódot. Arról, hogy hogyan tudja módosítani a TeleKódját, ezen az oldalon részletesen olvashat. - Mindenképpen írja alá a kártyáját! Az aláírás hiánya megkönnyítheti a visszaélők dolgát.
- Bizonylatait ne hagyja ott az üzletben vagy az ATM-nél, mert bizalmas adatokat tartalmazhatnak.
- Mentse el a telefonjába a bank bármikor hívható telefonszámát, hogy szükség esetén könnyen elérjen bennünket plusz+36 1 366 6000!
- Aktiválja az értesítéseket a tranzakciók nyomon követésére!
Elvesztette vagy ellopták bankkártyáját?
Olyan tranzakciót észlelt, amelyet nem Ön kezdeményezett?
1. Tiltassa le kártyáját telefonon:
A kártya letiltásához mielőbb hívja az OTP Bankkártya HelpDesk éjjel-nappal elérhető munkatársait:
plusz+36 1 366 6000
Hívható emellett a plusz+36 1 366 6666 éjjel-nappal elérhető telefonszám is, itt a 0-ás menüpontot kell kiválasztani. A kártya letiltásához meg kell adnia a letiltani kívánt bankkártya számát és
A
TeleKód egy 3 számjegyű jelszó, ami alapértelmezetten az Ön kártyája mögött
álló fizetési számla vagy hitelszámla utolsó 3 számjegye. Ahhoz, hogy a
TeleKódot használni tudja internetes vásárlásaihoz, módosítania kell az
alapértelmezett TeleKódot. Arról, hogy hogyan tudja módosítani a TeleKódját, ezen az
oldalon
részletesen olvashat.
Elveszett vagy ellopott kártyája helyett bármikor igényelhet pótkártyát, ha Ön a főkártyabirtokos.
Kártyáját még az alábbi módokon tilthatja le:
- Online: ha van internetbank-hozzáférése (rendelkezik OTPdirekt szerződéssel) az OTPdirekt internetbankban, vagy az új OTP InternetBankban vagy az új OTP MobilBankban.
- Személyesen: nyitvatartási időben bármelyik OTP Bank fiókban.
2. Amennyiben anyagi kár keletkezett, jelentse a rendőrségen:
- Telefonon: plusz112 segélyhívó számon,
- Ügyfélkapuval: ugyintezes.police.hu oldalon,
- Személyesen: a legközelebbi Rendőr-főkapitányságon.
Tudjon meg többet az adatvédelemről!
Vigyázzon adataira!
Mára gyakori visszaélési formává vált, hogy adathalász csalók megpróbálnak adatokat kicsalni a gyanútlan áldozatoktól e-mailen, SMS-en és telefonon keresztül az OTP Bankra vagy más vállalatra hivatkozva. Ilyenkor a legtöbbször a számla- vagy bankkártya-birtokos személyes adatait, internetbanki belépéshez szükséges azonosítóit, biztonsági kódját, jelszavát vagy bankkártya-adatait próbálják megszerezni.
Keltsen gyanút minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát vagy PIN-kódját kérik!
Internetes csalások megelőzéseLegyen körültekintő a megújuló előfizetésekkel!
Fontos tisztában lenni a megújuló fizetésekhez kapcsolódó
szolgáltatásokkal is (pl. előfizetés). Mielőtt előfizetne egy szolgáltatásra,
vagy regisztrálná a kártyáját egy oldalra olvassa el alaposan a kapcsolódó
szabályzatokat/feltételeket, azaz az úgynevezett „apró betűs" részt. Így
elkerülhetők az olyan jellegű nem várt költségek, mint például az adott
szolgáltatás díjmentes időszakának lejárata után beterhelt havidíj.
OTPdirekt KártyaKontroll
A KártyaKontroll szolgáltatás segítségével SMS-ben értesülhet a bankszámlájához kapcsolódó (ATM-en, POS-terminálon és interneten végzett) kártyás tranzakcióról. A szolgáltatást akkor tudja igénybe venni, ha rendelkezik OTPdirekt szerződéssel.
Gyakori kérdések
Ha lehetséges, mindig ismert, megbízható helyen vásároljon bankkártyájával az interneten!
- Ellenőrizze, hogy a kereskedő által elfogadott kártyák logói fel vannak-e tüntetve az oldalon (Maestro, Mastercard, VISA)!
- Ellenőrizze, hogy
titkosítva van-e a kommunikáció, vagyis:
- a böngésző címsora a "https" kifejezéssel kezdődik,
- a címsor bal szélén látható egy lakat, és
- a lakatra kattintva a titkosításhoz használt tanúsítvány jelenik meg.
Ha mégis ismeretlen weboldalon vásárol, fizetés előtt alaposan vizsgálja meg, hogy
- mit árul a cég;
- ad-e részletes leírást a termékről;
- fel van-e tüntetve a cég telephelye, e-mail címe és esetleg vonalas telefonszáma;
- elérhetők-e a szerződési, fizetési és szállítási feltételek;
- minőségi kifogás esetén hol reklamálhat és mennyi ideje van rá;
- milyen feltételekkel vonhatja vissza megrendelését;
- mikor és milyen formában kaphatja vissza a pénzét;
- igényes, hiteles-e a szöveges tartalmak megfogalmazása.
Felhasználónevét, jelszavát és bankkártyájának adatait mindig kezelje bizalmasan!
- Soha ne ossza meg senkivel PIN-kódját, valamint internetes fizetés esetén internetes biztonsági kódját!
- A kártyaszámot, a kártya
lejárati dátumát és kártyájának
3 jegyű ellenőrző kódjátMit jelent a 3 jegyű ellenőrző kód? (CVC2/CVV2) kizárólag vásárlás során adja meg, mással ne ossza meg!
A 3 jegyű ellenőrző kódot a kártya hátoldalán, az aláírópanel végén találja. Az elnevezése kártyától függően lehet CVC2 (Card Validation Code) vagy CVV2 (Card Verification Value). Az ellenőrző kódot a telefonon, levélben vagy interneten keresztüli vásárlások során kell megadni. - Azonnal jelentkezzen ki a weboldalról, ha befejezte a vásárlást, nézelődést!
- Ha interneten vásárol és wifin keresztül csatlakozik az internethez, akkor lehetőleg jelszóval védett hálózatot válasszon!
- Ha szolgáltatói tartozásról vagy illetéktelen számlahozzáférésről kap e-mail értesítést, győződjön meg annak valóságtartalmáról, mielőtt a levélben található linkre kattintva ellenőrzi a számláját vagy kiegyenlíti a tartozást.
Állítson be
kártyájához internetes
biztonsági kódot és
virtuális vásárlási limitet!
Az internetes biztonsági kód - más néven 3D
Secure Code - egy olyan egyedi kód, melyet
az internetes vásárlás során a bank
megküld Önnek a mobileszközére. Ha a
szolgáltatást az a kereskedő is alkalmazza, akitől Ön vásárol, akkor
a weboldal fizetési felületén egy megerősítő
oldalon kell megadni az internetes biztonsági kódot és az Ön által választott vagy módosított
A
TeleKód egy 3 számjegyű jelszó, ami alapértelmezetten az Ön kártyája mögött
álló fizetési számla vagy hitelszámla utolsó 3 számjegye. Ahhoz, hogy a
TeleKódot használni tudja internetes vásárlásaihoz, módosítania kell az
alapértelmezett TeleKódot. Arról, hogy hogyan tudja módosítani a TeleKódját, ezen az
oldalon
részletesen olvashat.
Ha az adott kereskedő alkalmazza az internetes biztonsági kód szolgáltatást, a weboldalon az alábbi logó/védjegy jelenik meg:
- Mastercard és Maestro kártyák esetén Mastercard SecureCode / ID Check logó
- VISA kártyák esetén Verified by VISA logó / VISA Secure logó.
A virtuális vásárlási limit a telefonon,
levélben és interneten keresztüli vásárlásokra elkölthető
összeget határozza meg. Ha nullára állítja a
limitet, nem végezhető vásárlás telefonon,
levélben és interneten keresztül.
Soha ne tévessze szem elől a bankkártyáját fizetés közben!
- Minden elfogadóhely köteles biztosítani Önnek azt, hogy a fizetés alatt végig jelen legyen.
- Figyeljen rá, hogy sikeres fizetés után többször ne húzzák le vagy érintsék a kártyáját.
- Fizetés után mindig kérje vissza a kártyáját, és tegye el.
- Érintőkártyás fizetés esetén kártyáját ne adja ki a kezéből. Ellenőrizze a fizetendő összeget, és csak ezután érintse a kártyát a terminálhoz.
Óvja az adatait és PIN-kódját!
- Az üzletekben a terminál kezelője elkérheti az Ön személyazonosságot igazoló iratait, hogy ellenőrizze, valóban Öné-e a kártya. Ilyenkor ügyeljen rá, hogy senki ne jegyezzen fel semmilyen adatot az Ön irataiból.
- Ha fizetéskor meg kell adnia a PIN-kódját, azt mindig Ön írja be úgy, hogy más ne lássa.
- Mindig őrizze meg a számlákat és a tranzakciók bizonylatait is. Az elutasított tranzakciókról szóló bizonylatokat is őrizze meg.
Ha bármilyen bankkártyás tranzakciót nem tart jogosnak, azt jelezheti
- e-mailben az informacio@otpbank.hu címen, vagy
- hívhatja az OTP Bankkártya HelpDesk munkatársait a plusz+36 1 366 6000 telefonszámon.
Az érintőkártya limitösszegéig alapesetben PIN-kód megadása nélkül lehet érintéssel fizetni.
Előfordulhat azonban, hogy a terminál PIN-kódot kér akkor is, ha a vásárlás összege nem éri el az érintőkártya limitösszegét.
Az érintőkártya limitösszege Magyarországon jelenleg 15 000 Ft, ami az aktuális jogszabályi előírásoknak megfelelően változhat. Az érintőkártya limitösszege külföldön ettől eltérő lehet.
Ha hibaüzenetet lát az ATM képernyőjén, szokatlan tárgyat talál bármelyik nyílásában, vagy egyértelműen megrongálták a gépet, ne használja az ATM-et, hanem jelentse be a problémát az automatán feltüntetett telefonszámon!
Ügyeljen rá, hogy
- senki se álljon közvetlenül Ön mögött vagy mellett,
- senki se láthassa, mi az Ön PIN-kódja és mennyi pénzt vesz fel,
- a tranzakció végén rögtön eltegye a kártyáját,
- a pénzt ne közvetlenül az ATM-nél számolja meg, de mindenképpen ellenőrizze, hogy a kért összeget kapta-e a készpénzfelvétel során, és
- a bizonylatot mindig vigye magával, vagy válassza a Készpénzfelvétel bizonylat nélkül lehetőséget,
- ne kérjen és ne fogadjon el segítséget ismeretlen személytől.
Jellemzően akkor nyeli el a kártyát az ATM, ha
- Ön a tranzakció végén nem veszi el időben a kártyát, vagy
- túl sokszor ad meg rossz PIN-kódot, vagy
- ha egy letiltott vagy lejárt kártyával kezdeményez tranzakciót.
Ha az ATM nem adja ki az Ön kártyáját, vagy technikai hibára utaló üzenetet ír ki, hívja azonnal az OTP Bankkártya HelpDesk munkatársait a plusz+36 1 366 6000 telefonszámon
- Kérjük, az automata mellől telefonáljon, ne hagyja el a helyszínt, amíg az ügyintézőtől nem kapott segítséget!
- Senkinek, az ügyintézőnknek se adja meg a PIN-kódját!
- Mindig Ön hívja munkatársainkat, ne hagyja, hogy egy ismeretlen telefonáljon Ön helyett!
Az Ön PIN-kódja addig van biztonságban, ameddig Ön nem írja fel sehova, és nem árulja el senkinek. Kérjük, hogy próbálja megjegyezni a kódot, és a PIN-kódot tartalmazó levelet is semmisítse meg, miután elolvasta.
Fontos, hogy Öntől senki sem kérheti el a PIN-kódját: sem bankunk munkatársai, sem a kereskedők, sem a rendőrség – senki.
PIN-kódját csak akkor kell
megadnia, ha kártyájával személyesen vásárol, vagy készpénzt vesz fel, vagy ha egyéb ATM-en keresztüli tranzakciót (pl. számla befizetés) végez. Telefonon, levélben vagy
internetes vásárláskor soha ne adja mega PIN-kódját!
Ügyeljen rá,
hogy sose mondja ki hangosan a kódot, és hogy mindig saját kezűleg, eltakarva
írja be azt.
Igen, az OTP-s ATM-en meg tudja változtatni a PIN-kódját. Semmiképp ne válassza születési dátumának részletét, és ne válasszon az okmányai számából összefüggő 4 számjegyet!
Sajnos egyre gyakoribb, hogy illetéktelenek e-mailben vagy telefonon próbálják megszerezni a kártyabirtokosok adatait. Jellemző, hogy a visszaélők nyereményre vagy nyereményjátékra, számlatartozásra vagy regisztráció megerősítésére hivatkoznak. Telefonos, e-mailes megkerésésre sose adja meg bankkártyájának adatait: kártyaszám, lejárati dátum, 3 jegyű ellenőrző kód. Kérjük, hogy minden ilyen esetben gyanakodjon, és ellenőrizze a szervező hitelességét!
Legyen óvatos, ha:
- egy túl kedvező ajánlattal, soha meg nem rendelt termékkel vagy nyereménnyel, nyereményjátékkal kapcsolatban keresik meg,
- ha bárki az Ön bizalmas adatait, bankkártya adatait vagy adatainak frissítését kéri bármilyen okból.
Az Ön biztonsága érdekében kérjük, figyeljen a következőkre:
- ahhoz, hogy Önnek utaljanak, kizárólag az Ön nevére és számlaszámára van szükség, egyéb adatot soha nem kell megadnia;
- bankunk munkatársai beazonosítás céljából mindig csak személyes adatokat kérnek Öntől (pl. születési dátum, édesanyja neve), a bankkártyájával kapcsolatos adatokat soha nem kérik;
- a nemzetközi kártyatársaságok sosem keresik meg Önt közvetlenül, sem e-mailben, sem telefonon.
Ha bármi gyanúsat észlel, kérjük, hívja munkatársainkat a következő telefonszámok valamelyikén: plusz+36 1 366 6000 vagy plusz+ 36 1 366 6666!
Tájékoztatók
Készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
Üzletszabályzatok
A készpénz-helyettesítő fizetési eszköz és az ahhoz tartozó személyes hitelesítési adatok biztonságos kezeléséről a mindenkor hatályos Lakossági OTPdirekt Üzletszabályzatban, illetve a Digitális Szolgáltatási szerződés Üzletszabályzatban, vállalkozói szegmens esetén a mindenkor hatályos Kereskedelmi Banki OTPdirekt Üzletszabályzatban tájékozódhat, melyek itt érhetők el:
Lakossági OTPdirekt Üzletszabályzat