Az öngondoskodás fontosságának népszerűsítése érdekében kommunikációs kampányt indítottunk, melyben többek között az előtakarékosság és a túlfogyasztás problémáira is felhívtuk az emberek figyelmét.


Tegyünk a túlfogyasztás ellen

A legtöbben többet költenek a mára, mint a jövőjükre. Annak is utánajártunk, hogy pontosan mire és miért.

Veled is előfordult már, hogy olyan dologra költöttél, amire alapvetően nem volt szükséged?
Könnyen elérhető helyen tartod a megtakarításod, például otthon egy fiókban?
Volt már olyan, hogy „nagytakarításkor” a szekrényedben, fiókodban vagy a hűtőszekrényben olyan dolgokra bukkantál, amikre már nem is emlékszel, hogy egyszer megvásároltad őket?

A túlfogyasztás napjaink gyakori jelensége. Ezzel pedig két probléma is van:

  • Azt a pénzt, amit felesleges dolgokra költesz el, akár meg is takaríthatnád, gondolva a jövődre.
  • Azokkal a termékekkel, amelyeket megvásárolsz, de sohasem vagy alig használsz, nemcsak a pénztárcádat, hanem a környezetet is jelentősen terheled.


Nem egyszerű változtatni, de együtt talán könnyebb!

Segítünk abban, hogy hogyan lehetsz tudatosabb a mindennapokban, a mai felesleges fogyasztás helyett hogyan készülhetsz inkább a holnapra.

Mire és miért költenek általában az emberek meggondolatlanul?

Az OTP Bank utánajárt

Havonta ennyien túlköltekezünk

A magyar internetező felnőtt lakosság 80%-ával évente legalább egyszer előfordul, hogy túlköltekezik vagy előzetes meggondolás nélkül vásárol (ezt nevezzük impulzusvásárlásnak.

5 féle termékből veszünk általában túl sokat

Íme a top 5 termékkategória, amiből a legtöbbször túl sokat veszünk:

  • hideg élelmiszer
  • ruha, cipő,kiegészítők
  • szépségápolási termékek, kozmetikumok
  • meleg étel, éttermi étkezés
  • szerencsejáték

A nőkre és a férfiakra egyaránt jellemző a túlfogyasztás és az impulzusvásárlás

Abban viszont eltérünk egymástól, hogy mire költünk: a nők inkább ruhára és szépségápolási termékekre; a férfiak pedig autóra, motorra vagy ezekhez kapcsolódó kiegészítőkre, szolgáltatásokra és szerencsejátékra költenek meggondolatlanul.

A túlfogyasztás a 30 év alattiak körében a leggyakoribb

A túlfogyasztás és az impulzusvásárlás a 30 év alattiak körében a leggyakoribb – ahogy idősödünk, úgy csökken az esélye annak, hogy felesleges dolgokra költünk.

A túlköltekezés és az impulzusvásárlás, bár eltérő mértékben, de ugyanúgy jellemző a magasabb és az alacsonyabb jövedeleműekre.

Ami miatt a leggyakrabban túlköltekezünk

A túlköltekezés 5 leggyakoribb oka:

  • önjutalmazás
  • akció, kedvezmény kihasználása
  • hirtelen ötlet
  • öröm okozása másnak
  • önvigasztalás

A megbántam lista első 3 helyezettje

Az impulzusvásárlást minden 5., a túlfogyasztást minden 2. magyar megbánja.

A top 3 termék, aminek megvásárlását megbánjuk: ruha, kozmetikum, szerencsejáték.

A nők körében népszerűbb az eladományozás, továbbadás, mint a férfiaknál

A nem használt tárgyak legnagyobb része a szekrény alján porosodik.

A 30 év alattiak fele elcseréli, eladja, amire nincs szüksége.

A kutatás forrása: NRC Omnibusz kutatás, 2019. szeptember 13-24., n=1000 fő, 18+ éves internetezők.
A felmérés az OTP Bank Nyrt. megbízásából készült.

Hogyan kerüld el a felesleges költéseket?

Akár boltban, akár online vásárolsz, a kereskedők sok trükköt vetnek be azért, hogy minél többet vásárolj és költs. Mit és hogyan tehetsz a hétköznapokban a túlfogyasztás és az impulzusvásárlás elkerüléséért? Fogadd meg Dr. Szondy Máté pszichológus tippjeit!

Ismerd a veszélyforrásokat!

Hol és mikor szoktál ellenállhatatlan vágyat érezni a vásárlásra? A kedvenc cipőboltodban, a műszaki osztályon vagy a különböző webshopokban? Munka után? Hétvégén? Az ünnepek előtt? Ha ismered a leggyakoribb kiváltó okokat, könnyebben tudod kezelni őket.

Tudd, milyen állapotban nagy a kísértés!

Vannak helyzetek, amikor különösen nehezen tudunk ellenállni a kísértéseknek – ilyenek az éhség, a düh, a magány és a fáradtság. Ne vásárolj sem pozitív, sem negatív intenzív érzelmi állapotban! Kerüld a boltokat, ha szakítottál, ha előléptettek, vagy ha felbosszantottak a munkahelyeden!

Leplezd le a boltokat!

Vegyél észre minél több módszert, amivel a boltok mindenképp megpróbálnak rábírni a vásárlásra! Tudatosítsd magadban, hogy az áruk elhelyezése, a napi akciókra figyelmeztető megoldások hogyan próbálják kikapcsolni a tudatos döntésekért felelős agyterületeket!

Kezeld a vészhelyzeteket!

Adj magadnak időt a tudatos döntésre! Mielőtt a kassza felé indulnál, tereld el a figyelmed valamilyen kellemes élménnyel – a kutatások szerint már 5 perc tetrisezés is drasztikusan csökkenti a sóvárgást. Még jobb, ha hosszabb gondolkodási időt adsz magadnak! Ha megkívánsz valamit, aludj rá egyet (vagy többet)!

Gondold át, hogyan fogod érezni magad, miután meggondolatlanul vásároltál!

Örömmel vegyes megbánás és bűntudat lesz úrrá rajtad? …és vajon néhány óra vagy nap múlva mekkora örömöt fog okozni a megvásárolt dolog.

Tudd, mi okoz örömöt (a vásárláson kívül)!

Ha úgy érzed, megérdemled, tárgyak helyett inkább valamilyen kellemes élménnyel jutalmazd magad.

Tervezetten vásárolj!

Kerüld az ötletszerű vásárlásokat – írj bevásárlólistát és tartsd magad ahhoz!

Miért és hogyan érdemes megtakarítani?

Ha megtakarításokkal kapcsolatban tanácsra van szükséged, vagy már van is elképzelésed, foglalj időpontot bankfiókunkba!

Neveld gyermeked is pénzügyi tudatosságra az OK Oktatási Központ tréningjei segítségével!

Fenntarthatósági tevékenységünk fókuszai

Pénzügyi kultúra

Az OTP Csoport elkötelezett az emberek pénzügyi ismereteinek mélyítése iránt, és hisz abban, hogy a felelős pénzügyi döntések nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is hozzájárulnak a jóléthez.

Tovább

Közösségi szerepvállalás

Az OTP Csoport elkötelezett a hátrányos helyzetű csoportok és a közösség számára fejlődést jelentő ügyek támogatása iránt, és hisz abban, hogy a gazdasági szereplőknek erejükhöz mérten felelősséget kell vállalni a társadalmi igazságosság előmozdítása érdekében.

Tovább

Zöld bank

Az OTP Csoport elkötelezett a természeti környezet megóvása és a szennyezés csökkentése iránt, és hisz abban, hogy felelős működésével és kézzelfogható tettekkel erejéhez mérten hozzájárul a környezeti szempontból is fenntarthatóbb gazdasághoz.

Tovább

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.