Az e-mailen, SMS-en és telefonon keresztüli csalások nagyon gyakori visszaélési formákká váltak. A hazai hitelintézetek rendkívül fejlett rendszerekkel védekeznek a csalókkal szemben, emellett folyamatosan figyelmeztetik az ügyfeleiket, hiszen a támadások kivédésében nekik is feladatuk, felelősségük van. A következő tanácsok megfogadásával hatékonyabban óvhatjuk meg adatainkat és bankszámlánkat is.

1. Ismeretlen feladótól érkezett e-mail-üzenet csatolmányát soha ne nyissa meg.

2. Gyanúsan olcsó, vagy a piaci árhoz képest jelentős kedvezménnyel hirdetett termékeket ne vásároljon olyan honlapokon, ahol az eladók értékelésére a vevőknek nincs lehetősége!
Fontos, hogy csak olyan internetes felületeken vásároljon,
- ahol például ellenőrzik az apróhirdetéseket feladókat, vagy
- amelyek jó nevű, ismert kereskedők webshopjai.
Ez az „olcsó vagy kedvezőbb árú” termékekhez képest valamekkora többletköltséggel járhat, de lényegesen biztonságosabb!

3. Mindig legyen körültekintő, ha valamilyen szokatlan dolog történik a mobilszolgáltatásával vagy a mobilkészülékével !
A mobileszköze nélkül jelenleg nem lehet elektronikus banki tranzakciót kezdeményezni. Ha a szolgáltatásban kiesést tapasztal, haladéktalanul értesítse mobilszolgáltatóját, mivel ebben az esetben az OTP Bank által kiküldött tájékoztató és jóváhagyó sms-üzeneteket sem képes fogadni, így az esetleges visszaélésekről sem kap értesítést.

4. SIM-kártyáját ne helyezze ismeretlen készülékbe! Mindig gyanakodjon, ha egy ügylet lebonyolításához arra kérik, hogy helyezze át SIM-kártyáját egy másik készülékbe!

5. Más számára soha ne nyisson bankszámlát, meglévő bankszámláján ne fogadjon, továbbítson más számára pénzösszegeket – se szívességből, se pénzért .

6. Soha ne telepítsen ismeretlen személy kérésére semmilyen szoftvert, alkalmazást számítógépére, mobileszközére !
Mindig legyen gyanús, ha valaki egy telefonbeszélgetés vagy e-mailezés során arra kéri Önt, hogy az egyszerűbb és gyorsabb kommunikáció, ügyintézés érdekében telepítsen kommunikációs szoftvert (Telegram, Whatsapp stb.) az eszközeire. Ezekkel az alkalmazásokkal, szoftverekkel az Ön tudta nélkül a csalók képesek a számítógépéről vagy mobileszközéről adatokat másolni.

7. Az egyes alkalmazásokból (például Whatsapp web) minden esetben jelentkezzen ki, ha már nem használja azokat. Ha bejelentkezve marad, a csalók könnyen hozzá tudnak férni az eszközéhez.

8. Csak hivatalos alkalmazásboltból telepítsen alkalmazásokat .

9. Rendszeresen frissítse operációs rendszereit, alkalmazásait, különösen, ha azok biztonsági frissítéseket is tartalmaznak. A frissítéseket ajánlott minél hamarabb telepíteni, miután megjelentek.

10. A vírus- és károkozó szoftverek elleni védelmi megoldásokat mindig tartsa naprakészen. Kapcsolja be a vírus- és kémprogramok, valamint az online fájlvédelem automatikus frissítését és jelszóval korlátozza, hogy ne tudják kikapcsolni!

11. Válasszon jelszónak egy könnyen megjegyezhető, írásjeleket is tartalmazó mondatot, főleg a pénzügyi alkalmazásokhoz! A kellően hosszú, összetett és nehezen kitalálható jelszavakat a feltörésre specializált célprogramok is nehezebben fejtik meg, így azok megfelelő védelmet nyújthatnak.

12. Az interneten csak biztonságos felületeken keresztül fizessen! Ellenőrizze, hogy a webhely címének beírására szolgáló mezőben látható-e a lakat, és figyeljen arra, hogy a cím eleje „https” legyen! Csak biztonságos internetkapcsolatot használjon, nyilvános WIFI helyett használjon inkább mobilinternetet!

13. A bank soha nem kéri el telefonon vagy e-mailben az internetbanki vagy mobilbanki belépéshez szükséges hitelesítő adatait. Ezeket akkor se adja ki másoknak, ha a bankra hivatkozva kérik Öntől .

14. Mindig gondolja át alaposan, milyen és mennyi személyes információt oszt meg a közösségi oldalakon! A csalók az adatai és fényképei felhasználásával hamis személyazonosságot hozhatnak létre, vagy megpróbálhatják átverni.

15. Ha megpróbálták megkárosítani, minden esetben haladéktalanul tegyen bejelentést a banknál és a rendőrségen – akkor is, ha nem károsították meg, de megpróbálták!

16. Az okostelefonok, mobileszközök WIFI- és Bluetooth-elérését mindig kapcsolja ki, ha nem használja azokat! Bekapcsolt állapotban az eszköze folyamatosan kapcsolatokat keres más eszközökkel, amit egy potenciális elkövető könnyen kihasználhat, és hozzáférhet az eszközéhez, adataihoz.

A kibertámadások elleni védekezés közös érdekünk!

Tekintse át Ön is az Europol EC3 (European Cyber Crime Centre) ügyféltájékoztató anyagait!

Megnézem a bemutatóvideót

Felhívások (PDF)

Felhívások (GIF)