A mesterséges intelligencia (MI) szinte hónapról hónapra alakítja át a körülöttünk lévő világot. Aki nem nyitott és kimarad, az valószínűleg lemarad. Azok a vállalkozások, amelyek nem használják ki az MI-ben rejlő potenciált, hamar versenyhátrányba kerülhetnek. Ideje a szkeptikusoknak is elfogadni, hogy akár egy mikro- vagy kisvállalkozás számára is járhat versenyelőnnyel az MI használata.
Az MI jelenlegi fejlettségében főként az ipar és a gyártás területén hordozza a legtöbb lehetőséget. Egyre több cég használja a mesterséges intelligenciát a hibakeresés, a hibamegelőzés, a minőségbiztosítás és a termékellenőrzés területén, valamint az ellátásilánc-menedzsment optimalizálásában. Például a repülőgépiparban előre meg tudják jósolni egy-egy hajtómű meghibásodását a rezgési frekvenciák változásai alapján, így már azelőtt ki tudják javítani a hibát, hogy az egyáltalán bekövetkezne. De más iparágakban is képes az MI előre jelezni olyan hibákat, amelyek egyébként költséges problémát vagy leállást okoznának.
Nem veszi el, csak átalakítja az ember munkáját
Fontos megérteni, hogy az MI nem elveszi, hanem átalakítja az emberek munkáját: a monoton, rutinjellegű feladatokat gyorsabban, pontosabban lehet majd a jövőben elvégezni. Az emberi feladatokban a hangsúly a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre, a folyamatok megtervezésére, ellenőrzésére helyeződik át. Népszerű vélemény, hogy egy dolgozó munkáját nem a mesterséges intelligencia fogja elvenni, hanem egy másik ember, aki jól használja az MI rendszereket.
A vezetői döntéshozást is segítheti
Az MI segítségével jelenleg csaknem egy hetet lehet megspórolni egy tudásalapú, nem adminisztratív munkát végző munkatárs idejéből. A mesterséges intelligencia munkája ma még sok tekintetben egy gyakornokéra hasonlít. Ez azonban nem jelenti azt, hogy szükségtelenné válik a munkaerő, sokkal inkább azt, hogy hatékonyabbá válik a munkavégzés. A mesterséges intelligencia rengeteget segíthet a vezetői munka komplexitásának a kezelésében is, a jobb döntések meghozatalában, és talán abban is, hogy kevesebb döntést kelljen hozni.
Mit kezdjen vele egy kisvállalkozás?
Az elmúlt egy évben a mesterséges intelligencia használata egyre általánosabbnak számít a kisvállalkozások körében. Sokan azonban továbbra is idegenkednek az MI alkalmazásától vagy nem megfelelő módon vágnak neki az új technológia integrálásának. Egy 2023. októberi kutatás1 szerint a megkérdezett kkv-k főleg a hatékonyság növelésében, és a lehetséges használatából eredő versenyelőny miatt tartják fontosnak a technológiát. Példaként említették az ügyfélszolgálat automatizálását, az ajánlórendszert, a szövegírást, hirdetések elkészítését, az adminisztrációs feladatok automatizálását, vagy akár a számlázást. Aki szeretné kiaknázni a mesterséges intelligenciában rejlő potenciált, annak érdemes akár szakértői segítséget is kérni, ma már számos szakember és cég kínál MI-képzéseket a vállalkozók számára.
1 A Magyar Telekom megbízásából a BellResearch által végezett kutatások (Mikro- és kisvállalatok körében végzett kvantitatív reprezentatív kutatás, és 5 db kvalitatív mélyinterjú 2023 szeptemberében): https://www.telekom.hu/rolunk/sajtoszoba/sajtokozlemenyek/2023/oktober_17