Hogyan védekezzünk a csalókkal szemben? I. rész

2020. november 5. biztonsági tanácsok

Hogyan védekezzünk a csalókkal szemben? I. rész

A kiberbűnözők folyamatosan keresik annak módját, hogy pénzt kereshessenek a megkárosításunkkal. A legtöbb esetben a kiszemelt személy óvatlanságát, hiszékenységét használják ki, ezért fontos, hogy ne csak a bankok fejlesszék folyamatosan védelmi rendszereiket, de az ügyfelek is kellő körültekintéssel kezeljék adataikat és a gyanús megkereséseket. Az itt bemutatott csalástípusok ahhoz nyújtanak segítséget, hogy felismerjük, ha félre akarnak bennünket vezetni, és védekezni tudjunk a csalások ellen.

Hamis vezetői megkeresés

Bár a visszaélések többsége a lakossági ügyfeleket célozza, fontos megemlíteni azokat a visszaélési formákat is, amikor kifejezetten az üzleti ügyfeleket próbálják megkárosítani. Az ügyvezető/üzleti e-mailes csalás esetében egy kifizetési jogkörrel rendelkező alkalmazottat vesznek rá arra, hogy fizessen ki egy hamis számlát, vagy indítson el egy jóvá nem hagyott átutalást az üzleti bankszámláról.

Hogy működik?
A módszer alapelve, hogy az alkalmazottak általában igyekeznek gyorsan teljesíteni azon feladatokat, amelyek közvetlenül a felső vezetéstől érkeznek. Ebben az esetben általában a csalók részletes információkkal rendelkeznek a szervezetről, ezért az e-mail, amiben a cég szabályzatától eltérő eljárásra utasítják az alkalmazottat, rendkívül meggyőzőnek látszik.

Infografika

Hogyan védekezzünk a csalókkal szemben? I. rész

Számlaeltérítés, szállítói számlaszám módosítása

Szintén az üzleti ügyfeleket érintő visszaélési forma a számlaeltérítés, melynek keretében a visszaélést elkövető személyek saját számlájukra térítenek el másnak szánt átutalásokat. Jellemzően a csalók feltörik az adott vállalkozás e-mail-fiókját, követik a levelezéseket, majd a cég számára jól ismert egyik partnercég nevében e-mailt küldenek egy, az eredetihez hasonló e-mail-címről azzal a céllal, hogy saját számlájukra térítsék el a partnervállalatnak szánt átutalást.

Hogyan védekezzünk a csalókkal szemben? I. rész

Emberi ösztöneinkre építő csalások

Fontos kiemelni, hogy minden banki ügyfél elsősorban ember, így ösztöneinkre, érzelmeinkre és empatikus képességünkre építve a visszaélők gyakran irracionális döntések meghozatalára bírhatják rá a kiszemelt áldozatot. Ezeknek a csalásoknak a tipikus helyszínei az online társkereső oldalak, de a csalók gyakran használják a közösségi médiát vagy az e-mailt kapcsolatfelvételre.

Ha romantikus vagy empatikus kapcsolattal operáló csalás áldozata lett:
- Ne érezze úgy, hogy szégyellnie kell magát – kevesen tudják, mennyire gyakori ez a csalás.
- Azonnal szakítson meg minden kapcsolatot!
- Ha lehetséges, őrizze meg minden információcsere adatait (például a csevegőüzeneteket), illetve bármilyen bizonyítékot, amely segíthet azonosítani a csalót!
- Tegyen rendőrségi feljelentést!
- Tegyen bejelentést azon a webhelyen, ahol a csalók először felvették önnel a kapcsolatot! Küldje el a csaló profilnevét és minden egyéb adatot, amely segíthet annak megakadályozásában, hogy mások is áldozattá váljanak!
- Ha megadta a számlaadatait egy csalónak, azonnal vegye fel a kapcsolatot a bankjával vagy pénzintézetével!

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az informacio@otpbank.hu e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.