Az Azonnali Fizetési szolgáltatásnak köszönhetően az elektronikus csatornákon kezdeményezett az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő átutalás a korábbinál gyorsabban teljesül és rögtön a kedvezményezett fél rendelkezésére is áll. A szolgáltatás az internetbankon, a mobilbankon, az OTPdirekt Electra Terminálon és az OTP eBIZ-en keresztül vehető igénybe.

Mire használható?

Ezzel a fejlesztéssel ügyfeleink az év minden napján, a nap 24 órájában néhány másodpercen belül tudnak 10 millió forint alatti összeget küldeni forintban vezetett fizetési számláról valamely belföldi forint vagy deviza számlára. Az Azonnali Fizetési szolgáltatáson keresztül fogadott összeg hétvégén és ünnepnapokon is azonnal rendelkezésre áll a címzett számláján.

További újdonság, hogy nem csak bankszámlaszámra lehet azonnali utalást kezdeményezni, hanem másodlagos számlaazonosítókra is.

Kérdése van?

Hívjon minket!

Hívjon minket a +36 (1) 3666 666 telefonszámon!

Írjon nekünk!

Írja meg nekünk kérdését!

informacio@otpbank.hu

További információk a Magyar Nemzeti Bank honlapján


Gyakran ismételt kérdések

Általános kérdések

Azonnali átutalás az internetbank és a mobilbank már korábban is ismert belföldi forint átutalásra szolgáló menüpontjaiban kezdeményezhető. OTPdirekt Electra Terminálon az azonnali átutalást is „Forintutalás” vagy „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként kell rögzíteni. A bankfiókokban és a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül megadott átutalások a korábban megszokott befogadási és végrehajtási rend szerint teljesülnek.

Azokat a tranzakciókat, amelyek megfelelnek az azonnali fizetés kritériumainak, a bank automatikusan az új rendszeren keresztül továbbítja, így Önnek nem kell külön jeleznie, hogy azonnali fizetést szeretne kezdeményezni.

Legfeljebb 10 millió forint összegű átutalás küldhető bankon kívül, de az OTP Bank a bankon belüli, ennél magasabb összegeket, amelyek egyéb szempontból megfelelnek az azonnali utalás követelményeinek, összeghatártól függetlenül is néhány másodpercen belül teljesíti. A 10 millió forint alatti összegre vonatkozó utalás önálló, egyedi átutalásnak minősül, így egymás után ismételhető, a számlán lévő összeg függvényében.

Az azonnali átutalások jóváhagyása a korábban megszokott módon történik, vagyis a Mobil Aláírás szolgáltatás Ön által személyre szabható beállításai határozzák meg a jóváhagyás formáját.

Igen, használható, mivel a pénzforgalmi jelzőszám nem szűnik meg.

Az azonnali átutalás nem jelent többletköltséget az Ön számára, a díja megegyezik a bankszámlájára érvényes, az elektronikus csatornák valamelyikén kezdeményezett átutalás díjával. A mindenkori díjak pontos mértékéről hirdetményeinkből tájékozódhat.

A beérkező és az elküldött összegekről továbbra is akkor kap sms értesítést, ha igénybe veszi Számlakontroll szolgáltatásunkat. A SzámlaKontroll szolgáltatás az internetbank Beállítások menüjében bármikor aktiválható.

Akik rendelkeznek SzámlaKontroll szolgáltatással az éjszaka folyamán (21:00 órától, másnap reggel 7:00 óráig) lebonyolított tranzakciókkal kapcsolatos üzeneteket a következő munkanap reggel 7:00 órától kapnak.

Ha több mint fél perc eltelt és sem pozitív visszajelzés, sem hibaüzenet nincs, valamint a számlatörténetben sem látja egyértelműen a tranzakció teljesítését vagy visszautasítását, akkor javasolt felvenni a kapcsolatot a bank ügyfélszolgálatával. Javasolt ellenőrizni azt is, hogy rendelkezésre állnak-e az értesítéshez szükséges telekommunikációs feltételek, azaz van-e térerő vagy wifi.

A már teljesült azonnali átutalásokra – a jelenlegi működéssel megegyező módon – visszahívási kérés indítható bankfiókjainkban, telefonos ügyintézői szolgáltatásunkon keresztül vagy az internetbank postaláda üzenet funkció használatával. A visszahívási kérés elküldését követően a tévesen elutalt összeg visszautalását az ellenoldali félnek is jóvá kell hagynia.

Az Azonnali Fizetési szolgáltatáson keresztül továbbított tranzakció – tekintettel a néhány másodperces teljesítési szabályra – a jóváhagyást követően már nem vonható vissza. Téves utalás esetén az utalás visszahívása javasolt.

Nem, az azonnali fizetés jelenleg csak belföldi átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított utalásokat továbbra is a korábban ismert módon kell indítani.

  • a nem forint fizetési számláról indított átutalások
  • a jövőbeli értéknapra megadott egyszeri átutalások
  • a rendszeres és csoportos átutalások
  • a 10 millió forint feletti bankon kívüli átutalások
  • a 10 millió forint feletti, de VIBER-ként megjelölt átutalások
  • az Electra Terminálon kezdeményezett postai kifizetési utalványok
  • a bankfiókban és a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül (ehhez OTPdirekt telefonos ügyintézői szolgáltatásra vonatkozó szerződéssel kell rendelkeznie) megadott átutalások

Az itt felsorolt tranzakciókra a korábban érvényes befogadási és teljesítési határidők vonatkoznak. Az azonnali átutalások részletes kritériumai a pénzforgalmi üzletszabályzatban olvashatók.

A vállalatok és az állami intézmények által megadott ún. kötegelt és a csoportos fizetési megbízásokra (amikor egyszerre több átutalás kerül jóváhagyásra) egyelőre nem vonatkozik az azonnaliság, ezek teljesülése a jelenlegi rendszer szerint működik. Ha azonban egy magánszemély indít egyszerre több, 10 millió forint alatti forintátutalást, azok az azonnali fizetés szabályai szerint fognak teljesülni.

Amennyiben a szolgáltató lehetővé teszi a tartozás átutalással való kiegyenlítését is, akkor igen.

Értéknapos átutalást lehet benyújtani, ez azonban elektronikus csatornákon csak T+1 (munka)nappal lehet.

Nem. A hitelkártya számla nem minősül fizetési számlának, ezért a hitelkártya számla javára beérkező jóváírásokra nem vonatkozik az azonnali teljesítés követelménye.

Másodlagos számlaazonosítóval kapcsolatos kérdések

A másodlagos számlaazonosítók használatával a kedvezményezett nevének és bankszámlaszámának ismerete nélkül is lehetséges azonnali átutalást indítani. Másodlagos számlaazonosítóként az alábbiak regisztrálhatók:

  • e-mail cím,
  • mobiltelefonszám,
  • adószám (vállalkozások esetén),
  • adóazonosító jel (lakossági ügyfelek esetén)

Ehhez minden számlatulajdonosnak a saját bankján keresztül regisztrálnia kell a másodlagos azonosítót, amelyet a bankszámlájához kíván rendelni. Ezt követően lehetséges az utalást indító félnek az adott számlaszám helyett másodlagos számlaazonosítóra indítani az elektronikus átutalásokat.

Könnyebbséget jelent, hogy Önnek nem kell feltétlenül ismernie annak a bankszámlaszámát, akinek utalni szeretne. Az azonnali fizetési szolgáltatásnak köszönhetően ugyanis bankszámlaszám helyett a kedvezményezett e-mail címe vagy a mobiltelefonszáma, adóazonosító jele, vállalkozás esetén adószám is megadható utaláskor. Önnek sem kell lediktálnia számlaszámát ha valakitől utalást vár, elég csak a másodlagos számlaazonosítóját megadnia.

Ahhoz, hogy a másodlagos számlaazonosító összekapcsolódjon az adott számlával, előzetesen a számlavezető banknál regisztrálni kell. A másodlagos számlaazonosítót egy központi adatbázisba továbbítják. Az utalást kezelő bank innen kérdezi le a másodlagos számlaazonosítóhoz kapcsolt bankszámlaszámot és erre a bankszámlaszámra küldi az utalást.

Lakossági ügyfeleink 2020. március 2-ától bankfiókban vagy az internetbankon keresztül a Beállítások/Másodlagos számlaazonosítók menüpont használatával tudnak másodlagos számlaazonosítót regisztrálni a számlájukhoz. Az internetbanki funkcióval e-mail cím és mobiltelefonszám rögzítésére nyílik lehetőség. Adóazonosító jel regisztrációját a bankfiókokban lehet kezdeményezni.

Az érintett vállalati ügyfelek a másodlagos számlaazonosítókat a számlavezető bankfiókban tudják regisztrálni.

Egy számlához több másodlagos számlaazonosító is tartozhat, ez lehet e-mail cím, Európai Gazdasági Térség országbeli mobiltelefonszám, adóazonosító jel (lakossági ügyfelek esetén), adószám (vállalkozások esetén).

Nem. Egy másodlagos számlaazonosító csak egy számlához tartozhat, hogy egyértelműen megfeleltethető legyen az adott számlaszámmal.

Ha egy számlához már rögzített másodlagos számlaazonosítót egy másik bankszámlához regisztrál, akkor a másodlagos számlaazonosító törlődik arról a számláról, amelyhez korábban regisztrálta. Csak azzal a számlával fog működni, amelyhez később regisztrálta.

A számlatulajdonos, a képviseletre jogosult(ak), a számla feletti rendelkezésre jogosult személy(ek) a képviseleti, illetve rendelkezési módnak megfelelően. A számlatulajdonos, illetve a képviseletre jogosultak ugyanakkor megvonhatják a bankszámla felett rendelkező személyek másodlagos számlaazonosító kezelési jogosultságát.

Megadható a számlatulajdonos, a másodlagos számlaazonosítót regisztráló személy, vagy a számlához nem kapcsolódó harmadik személy e-mail címe vagy telefonszáma is. Adóazonosító jel –vállalkozásoknál az adószám – esetében azonban csak a számlatulajdonoshoz tartozó adat adható meg. Az azonosító birtokosának minden esetben jóvá kell hagynia a regisztrációt. A telefonszámra küldött sms-sel, vagy az e-mail címre küldött jóváhagyó kóddal kell a regisztráció során igazolnia, hogy jogosult az azonosító használatára, ezért a regisztrációkor az azonosító birtokosának is jelen kell lennie a bankfiókban.

Ebben az esetben sikertelen lesz az Ön által a másodlagos számlaazonosítóval indított utalás. Ha ismeri a kedvezményezett számlaszámát, arra is átutalhatja az összeget, a hagyományos módon.

A regisztráció után egy évvel a számlatulajdonosnak meg kell erősítenie, hogy használja a másodlagos számlaazonosítóját. Erről a felülvizsgálat esedékességét megelőzően értesítjük az érintetteket. Ha a felülvizsgálatra jogosult nem erősíti meg a további használatot, akkor a másodlagos azonosítót töröljük.

OTPdirekt Electra Terminál használattal kapcsolatos kérdések

Az OTPdirekt Electra Terminálon az azonnali átutalást is „Forintátutalás” vagy „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként kell rögzíteni, másodlagos számlaazonosítóra történő átutalást „Napközbeni forint átutalás” típusú megbízásként indíthat.

Az OTP Bank fogja megvizsgálni, hogy a beküldött utalandó tétel megfelel-e az azonnali fizetés szabályainak, azaz:

  • az indító számla fizetési számla-e,
  • az indító számla devizaneme HUF,
  • az utalandó összeg devizaneme HUF,
  • az utalandó összeg nem haladja e meg a 10 millió forintot bankon kívüli irányultság esetén,
  • az utalási megbízás a beérkezés napját követő terhelési napot nem tartalmaz,
  • vállalati számláról a bankhoz beküldött csomag csak egy tételt tartalmaz-e, illetve a csomaggal nem került e egyidejűleg más csomag is beküldésre.

Ha a tranzakció megfelel a kritériumoknak, akkor automatikusan azonnali utalásként teljesítjük.

Az OTPdirekt Electra Terminálon a lakossági számlákról csomagban beküldött tételek esetében a bank egyesével megvizsgálja, hogy az adott tétel megfelel-e az azonnali átutalás kritériumainak. A megfelelő tételek azonnali átutalásként, a többi tétel a jelenleg is megszokott módon, a jogszabályi előírásoknak megfelelően 4 órán belül teljesülnek.

Vállalkozói számláról csak azok az önálló csomagban beküldött tételek teljesülnek azonnali átutalásként, amely csomag csak egy tételt tartalmaz és a tétel megfelel az kritériumoknak. Az egynél több tételt tartalmazó, illetve az egy tételt tartalmazó, de egyidejűleg több csomaggal együtt beküldött csomagok a jelenleg is megszokott módon, a jogszabályi előírásoknak megfelelően 4 órán belül teljesülnek.

Az OTPdirekt Electra Terminálon csomagban beküldött, lakossági számláról indított utalási tételeket a bank egyesével vizsgálja és tereli a megfelelő csatornára. Vállalkozói számlák esetében az egynél több tételt tartalmazó csomagok, illetve az egy tételt tartalmazó, de több csomaggal együtt beküldött csomagok nem az Azonnali Fizetési szolgáltatás keretében teljesülnek.

Másodlagos számlaazonosítóra történő utalás rögzítése kizárólag a „Napközbeni forint átutalás” (HCT) típusú megbízás felvitelben történhet. Ehhez szükséges, hogy Ön az OTPdirekt Electra Terminál legfrissebb, 7.00-04-es verziójával rendelkezzen.