Ne dőljön be a vissza nem térő ajánlatoknak, lehet, hogy adathalászokkal van dolga!

Publikálva: 2020. október 7. adathalászat

A piacinál lényegesen alacsonyabb lakásár, nulla befektetéssel mesés hozamok, kevés munkával elérhető sok pénz. Az ilyen és ehhez hasonló üzenetekkel bombázzák az internetezőket az adathalászok, hiszen tudják, hogy 100-ból néhányan biztosan bedőlnek a csalogató ajánlatnak. Íme néhány tipp, amely megfontoltabbá tehet bárkit.

A csalók sok esetben rendkívüli ajánlatokkal hívják fel magukra a figyelmet, ezt legtöbbször online hirdetés formájában teszik. A kattintás után rövid idő alatt általában telefonon veszik fel a még gyanútlan áldozattal a kapcsolatot. Idegen nyelven – angolul, oroszul, vagy spanyolul – az áldozat bizalmába férkőznek, majd ajánlanak egy rendkívül kedvezőnek tűnő befektetési lehetőséget (ez sok esetben kriptovalutákhoz, például bitcoinhoz kötődik), ingatlant vagy állást. Az ügyintézéshez még több adatot kérnek el és mire az áldozat gyanút fogna már sok esetben késő. A csalók megszerzik a bankkártya-adatokat vagy akár az otthoni számítógépek felett is átvehetik az irányítást.

Hogyan védekezhetünk az adathalászok ellen?

  • Kezeljük minden esetben a bankszámlán elérhető pénzünket ugyanolyan figyelmesen és körültekintéssel, ahogy a pénztárcánkra figyelünk. Az adathalász visszaélések megakadályozásához elengedhetetlen a megfelelő óvatosság. A pénzügyek intézéséhez használt eszközök – laptop, mobiltelefon – megfelelő védelme, a bizalmas adatok megőrzése kiemelten fontos.
  • Érdemes gyanút fogni minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail olvasásakor, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavakat vagy PIN kódot kérik. Az OTP Bank például sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér ügyfeleitől jelszavakat vagy PIN-kódokat.
  • Adathalász üzenetre utal, ha magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető üzenetet kapunk, ezeket feltehetőleg fordítóprogrammal készítették. De gyanúra ad okot az is, ha egy látszólag magyarországi hitelintézettől származó e-mail nem .hu végződésű címről érkezik.
  • Ha valamilyen nagy értékű dolgot irreálisan alacsony áron kínálnak az interneten, ugyanúgy gyanút kell keltsen bennünk.
  • Érdemes rendszeresen frissítenünk a bankoláshoz használt eszközeiken futó programokat és alkalmazásokat , ezek ugyanis fontos biztonsági frissítéseket is tartalmazhatnak! Az alkalmazott böngésző adatbiztonsági beállításait lehetőség szerint a legnagyobb biztonságot garantáló szintre kell beállítani. Ezek a programok ugyanis riasztást küldenek, mielőtt egy veszélyes oldalra belépnénk.
  • Érdemes a számítógépeket tűzfalakkal, víruskeresőkkel védeni.
  • Az internet- és mobilbanki bejelentkezéshez használt jelszavakat is megfelelő gyakorisággal (1-3 hónap) érdemes cserélni. Ne tároljuk jelszavakat és belépési adatokat a számítógépen. Legalább 8-10 karakterből álló, kis-, és nagybetűket, valamint számokat egyaránt tartalmazó jelszavakat érdemes választani.
  • Soha ne telepítsünk olyan programot számítógépünkre vagy telefonunkra, amelynek funkcióival nem vagyunk tisztában, különösen akkor, ha ezt idegenek kérésére tennénk.

Ha megtörtént a baj, érdemes minél előbb ezt jelezni a számlavezető hitelintézetnek.

Honlapunkon is rendszeresen felhívjuk a figyelmet az adathalász kísérletekre.

Ez a böngésző sajnos nem tudja megjeleníteni a honlapunkat.

Kérjük, használja a legfrissebb Chrome, Firefox, Internet Explorer vagy Edge böngészőt.

Az Ön teendője:

  • nyisson új oldalt a fenti böngészők valamelyikén,
  • másolja be honlapunk linkjét a böngészősávba, és nyomja meg az Entert,
  • és már használhatja is az oldalunkat.

Ha kérdése van, írjon nekünk az e-mail címen!

Your browser is not compatible with this site. Read more.