Tájékoztató a jogszabály alapján elszámolási kötelezettséggel érintett devizahitelekkel kapcsolatos elszámolásról, valamint az érintett devizahitelek forintosításáról, továbbá a jogszabály alapján elszámolási kötelezettséggel érintett forinthitelekkel kapcsolatos elszámolásról
Az elszámolásban érintett ügyletek
Forint hitelek esetén:
2004.05.01. és 2010.11.26. között szerződött ügyletek, ha
A kérelem az ügyfél-azonosítás szükségessége miatt csak személyesen nyújtható be a fiókhálózatban.
A Nemzeti Eszközkezelőnek eladott ingatlanok esetén
Ha a Nemzeti Eszközkezelő a fogyasztó által felajánlott lakóingatlant a hitelintézet elszámolási kötelezettségének teljesítése előtt megvásárolta, a pénzügyi intézménynek nem kell a fogyasztóval elszámolnia.
Elszámolás igénylése a követeléskezelővel szemben
2009. július 26-án vagy azelőtt eladott, még élő vagy 2009. július 26-át követően megszűnt és követeléskezelőnek eladott szerződések esetén a pénzintézetek csak akkor készítenek elszámolást, ha az ügyfél igazolja, hogy a követelést vele szemben a követeléskezelő érvényesíti, illetőleg a már megszűnt követelést 2009. július 26. napját követően követeléskezelő érvényesítette. Az ügyfél igénybejelentését követően a pénzintézet a követelés átruházásának időpontjára elkészített elszámolást megküldi az ügyfél részére. Ezt követően az ügyfél a követeléskezelőtől kérelem benyújtásával igényelheti, hogy számoljon el vele. Ebben az esetben a végleges elszámolást a követeléskezelő készíti el, és az esetleges kifizetést is a követeléskezelő teljesíti az ügyfél részére.
A kérelem az ügyfél-azonosítás szükségessége miatt csak személyesen nyújtható be a fiókhálózatban.
Az elszámolásban nem érintett ügyletek
Az elszámolás és forintosítás menete, a fontosabb időpontok
Az elszámolás szabályainak betartását a Magyar Nemzeti Bank hivatalból ellenőrzi és a fogyasztók érdekében fellép, amennyiben a jogszabályi előírások megsértését tapasztalja.
2015. augusztus 1-től - Postai tájékoztatás kiküldése a forint alapú hitellel rendelkező ügyfelek részére az elszámolásról a törvény által előírt, alábbi határidők szerint:
Forint alapú hitelek esetén: Az ügyfelek 2015.08.01. és 2015.09.30. között kapnak értesítést.
Az MNB
rendelete alapján augusztus 1. és szeptember 30. között azok kapnak elszámoló
levelet, akiknél nem áll fenn az alábbi két feltétel (az alábbi esetekben az
ügyfeleket honlapon keresztül tájékoztatja a hitelintézet):
Mivel az OTP Lakástakarék egyoldalúan nem emelt kamatot, díjat vagy költséget, így csak azok kapnak elszámoló levelet, akiknek a kölcsön kötelezettsége nem szűnt meg. Azonban ebben az esetben sem kerül sor visszatérítésre kamat, díj- vagy költségemelés hiányában.
A forint alapú hitelek esetén az OTP Lakástakaréknak 2015.06.30-ai értéknappal kell az elszámolást elvégeznie.
Teendők az elszámolás kézhezvételét követően
Részletesebb elszámolást szeretne?
Ha a megküldött elszámolásnál bővebb adattartalmú elszámolásra van szüksége:
Felülvizsgálatra, jogorvoslatra vonatkozó információk
Az alábbiakban tájékoztatjuk az elszámolásra, valamint a szerződésmódosulásra vonatkozó felülvizsgálati, jogorvoslati lehetőségekről:
Amennyiben az elszámolással, a szerződésmódosulással, a tájékoztatás teljeskörűségével, vagy az új törlesztőrészleteket tartalmazó törlesztési táblázatában foglalt adatokkal kapcsolatban panasszal kíván élni, az ezzel kapcsolatos panaszbeadványát megküldheti
A panasz kizárólag írásban terjeszthető elő.
A panasz benyújtására az elszámolás kézbesítésétől számított 30 napon belül van lehetősége.
Kérjük, ügyeljen a határidő betartására, mert annak elteltét követően már kizárólag abban az esetben lesz lehetősége panaszt tenni, ha a panasztételben akadályoztatva (önhibáján kívüli akadályoztatás) volt. Ez esetben az akadályoztatás megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb a panasz benyújtására nyitva álló határidőt követő 90 napig terjesztheti elő panaszbeadványát, de az akadályoztatás tényét igazolnia szükséges. Ha a panasz előterjesztésére határidőben nem kerül sor, akkor azt a törvény előírása szerint úgy kell tekinteni, hogy az elszámolásban foglaltakat elfogadja.
Felhívjuk szíves figyelmét arra is, hogy ha a panaszbeadványra kapott válasszal nem ért egyet, vagy 60 napon belül nem kap választ, a Magyar Nemzeti Bank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti.
Az elszámolásra, forintosításra vonatkozó törvények, rendeletek