A siker titka:
Tudni valamit, amit más nem tud.

Hírek részletes

A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást

2018 januárjában az AImotive újabb sikeres tõkebevonást hajtott végre. Ennek keretében a hazai és a külföldi befektetõk közel 10 milliárd forintot fektettek be a cégbe annak érdekében, hogy továbbfejleszthessék a megfizethetõ, kamerás látására és mesterséges intelligenciára épülõ önvezetõ rendszerüket. Hol tartanak most a fejlesztések?

Most egy inflexiós pontnál van az AImotive, mind a három termékünk elérkezett abba a fázisba, hogy tömegesen elkezdik használni az ügyfelek. Az egyik az aiDrive, amely az önvezetõ autós algoritmusok szoftvereit foglalja össze, van az aiSim, amely egy szimulációs és tesztelési rendszer, illetve adatbázis-kezelõi program. A harmadik pedig az aiWare, amely az alkalmazott mesterséges intelligencia gyorsító chipje.

Fontos hangsúlyozni, hogy bár a fenti megoldások között nagyon sok a szinergia, különálló termékekként is mûködnek.


Az aiSim alkalmas arra, hogy más szoftvereket teszteljenek a segítségével, míg az aiWare gyorsító chipje, amelyet alapvetõen az autóiparnak terveztünk, bármely olyan felhasználásban is mûködhet, amely mesterséges intelligenciát igényel. Ez azért is különleges, mert jelenleg nem nagyon érhetõek el olyan chipek a piacon, amelyek a mesterséges intelligenciára lettek kifejlesztve, ez az egyik elsõ ilyen chipdizájn.

Összességében tehát elmondható, hogy mindhárom termékünk érettebb szakaszba lépett, ezért egy újabb tõkeemelést tervezünk az év második felében.


A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást



Ezúttal mekkora összegrõl lenne szó, pontosan mikor kerülhet sor az újabb forrásbevonásra?

A régebbi befektetõink már meghatároztak egy jelentõs összeget, most az a célunk, hogy újakat is bevonjunk. A folyamat elején járunk, valószínûleg év végéig lezárul majd a tranzakció.

A legutóbbi forrásbevonás során mennyire értékelték a befektetõk a vállalatot?

Ez üzleti titok. Azt viszont elmondhatjuk, hogy jellemzõen egy tõkebevonás a cég értékének 15-30 százaléka között szokott lenni, ebbõl pedig azért valamit lehet sejteni.

Azt azért még kijelenthetjük, hogy az AImotive egy magyar tulajdonú cég?

Hogyha a dolgozók részesedését is beleszámoljuk, akiknek bizonyos mértékû virtuális részvényopciójuk van, akkor még pont a határon vagyunk.

A fejlesztések megvalósításához nem csak piaci források állnak rendelkezésetekre. Az Európai Beruházási Bankkal 20 millió eurós kölcsönrõl szóló megállapodást írtak alá, nemrég pedig a chip fejlesztési részlegük nyert az NKFIH-tól közel 450 millió forintot az autóipari sztenderdeknek is megfelelõ AI gyorsító chip design fejlesztésére.

Az EIB kölcsöne durván 6,5 milliárd forintról szól, amelyet az önvezetõ jármûvekhez szükséges, mesterséges intelligenciával mûködõ szoftverünk kutatására és fejlesztésére fordíthatunk. Ezt a kockázati hitellehetõséget nem használtunk ki, de jó, hogy megvan. A pályázati pénzt pedig arra kértük, hogy több mérnököt vehessünk fel annak érdekében, hogy a korai fázásiban levõ AI gyorsító chipünket tovább tudjuk fejleszteni. A végsõ cél természetesen az, hogy az autóipar legmagasabb biztonsági elvárásainak megfelelõ terméket tudjunk elõállítani.

A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást



A képzett munkaerõ hiánya régóta súlyos probléma Magyarországon, mekkora kihívást jelent önöknek a megfelelõ tudással rendelkezõ mérnökök megtalálása, megszerzése?

Szerénytelenség nélkül az AImotive most az egyik vezetõ feltörekvõ autóipari cég Magyarországon, eddig nem volt nehéz elcsábítani más helyekrõl embereket. Ebben az is kulcsszerepet játszik, hogy õrült izgalmas az a terület, ahol dolgozunk, hatalmas terveink vannak a jövõre nézve és persze anyagilag is nagyon megéri nálunk dolgozni.

Mennyit keres most egy kezdõ és mennyit egy szenior mérnök az AImotive-nál?

Mondjuk azt, hogy maximálisan versenyképes fizetést kapnak. Minden túlóra másodpercre el van számolva, a külföldi kiküldetések is, tehát próbálunk nagyon fairek lenni a dolgozókkal. A kiemelkedõ fizetés és a legjobb fejlesztõinknek járó céges autó nem minden, szerintem a legszenzációsabb dolog az, hogy a dolgozóink bizony mértékû részesedést is kapnak a cégben, a már említett virtuális részvényopciót. A vállalat 10 százaléka mindig félre van rakva a dolgozók részére, ez Magyarországon egyedi. Ugyanakkor azt is el kell mondanunk, hogy szigorúan teszteljük a jelentkezõket, nagyon magas követelményeknek kell tudniuk megfelelni az imént bemutatott juttatási csomagért cserébe.

A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást



A friss tõkére és a legjobb mérnökökre nagy szükség is van, hiszen hatalmas a verseny. A beszállítóktól, az autógyártókon át az új belépõkig mindenkit egy cél vezérel: minél elõbb olyan rendszert a piacra dobni, amely a lehetõ legbiztonságosabb módon képes egy jármûvet eljuttatni A-ból B-be a sofõr beavatkozása nélkül.

A tempót illetõen érezhetõ változást hoztak azok a halálos kimenetelû balesetek, amelyeket Tesla-tulajdonosok szenvedtek el az utóbbi idõben. 2017-ben még mindenki nagyon optimista volt, aztán látták az iparág szereplõi, hogy hova vezethet az, hogyha egy gyártó kísérletezik a vásárlóival. Ennek eredményeként érezhetõen sokan tettek egy lépést hátra, már nem rohannak úgy, hogy önvezetõ rendszert állítsanak elõ, önvezetõ rendszerrel lássák el az autóikat.

Gyakorlatilag mostanra jutott el oda az iparág, hogy bevallja magának, ezek a rendszerek még nem tökéletesek és nem is lesznek olyan gyorsan tökéletesek, mint ahogy korábban számítani lehetett rá.


Elon Musk mégis azt meri ígérni, hogy 2020 végére elkészülnek majd azzal a technológiával, amelynek segítségével egy Tesla emberi beavatkozás nélkül képes lesz eljutni A-ból B-be.

Az, amit elmond, egy marketinges blöff. A ma kapható Teslák nem erre lettek tervezve, fizikailag nem képesek arra, hogy A-ból B-be eljussanak a sofõr beavatkozása nélkül. Ennek praktikus okai vannak, például az, hogy az autón csak elõrenézõ radar van. Rengeteg manõverhez viszont kellene hátranézõ radar is, de ezzel egyik ma kapható Tesla-modellt sem szerelték fel. Kamerák vannak ugyan minden irányba, de az autóknak a szenzoros felkészültsége és belsõ dizájnja sem alkalmas arra, hogy a sofõrt az általa elmondott szinten helyettesítsék a forgalomba. Elon Musk önvezetõ autózásról szóló kijelentései hosszabb távon válhatnak valóssággá, arra viszont tökéletesen alkalmasak, hogy a mi kommunikációnkat segítsék.

Az alapvetõen számítógépes látásra épülõ rendszere, valamint a nemrég bemutatott saját chipje ráébresztette a világ vezetõ autógyártóit arra, hogy saját rendszereket fejlesszenek, alkalmazzanak.


Van olyan autógyártó a világon, amelyik képes lesz felvenni a versenyt a Teslával, a vezetõ technológiai vállalatokkal az önvezetõ autózásban?

Ezt ebben a pillanatban nehéz megmondani. Jelenleg a Tesla az egyetlen olyan cég, amelyik még mindig ahhoz tartja magát, hogy mindent házon belül akar megoldani. Ütõképes csapatot építettek fel ezen a területen hosszú évek munkájával, és ami még hatalmas elõnyük, hogy rengeteg valós idejû adatra tesznek szert a flottájuknak köszönhetõen.

Szerencsére a legtöbb autógyártó mára eljutott odáig, hogy bevallja magának, nem lesz képes egymaga létrehozni egy mûködõképes önvezetõ rendszert.


Jó példa erre a világ legnagyobb autógyártója, a Volkswagen, amely hatalmas készpénzállománnyal rendelkezik. A németek két éve külön részleget hoztak létre egy saját önvezetõ rendszer megépítésére, több száz mérnököt vettek fel és nekivágtak egy olyan területnek, ahol nem voltak korábban tapasztalataik. Mostanra viszont eljutott oda a Volkswagen, hogy az önvezetõ részlege összeolvad a Fordéval, hogy együttes erõvel folytassák a fejlesztéseket.

Mindennek nagy nyertesei vagyunk, az iparági szereplõk ugyanis egyre nagyobb arányban fordulnak az olyan speciális megoldásokat kínáló cégekhez, mint amilyen az Aimotive.


A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást



A Tesla nem véletlenül fejleszt le mindent házon belül, a nagy profitot nem a hardvergyártással, jelen esetben az autók összeszerelésével, elõállításával lehet majd zsebre tenni a jövõben, hanem a különbözõ szoftveres megoldásokkal. Hogy lesz versenyképes akkor viszont a Magyarország szempontjából kiemelten fontos német autógyártás, amelynek épp a precíz termelés biztosította az egyik legnagyobb elõnyt az új belépõkkel szemben?

Ezt senki nem tudja. Repkednek az euró milliárdok, de véleményem szerint ezeknek a hatalmas összegeknek a jelentõs részét nem hatékonyan költik el az egyes szereplõk.

Az elektromos- és önvezetõ autózásra történõ átállás rendkívül költséges kihívást jelent az iparág éllovasainak. A jövõ közlekedésében ráadásul egyre nagyobb szerephez juthatnak a kínai beszállítók és autógyártók. Behozhatják több évtizedes lemaradásukat, vezetõ szerephez juthatnak a globális autógyártásban?

Kína nagyon zárt piac. Sokáig gondolkoztunk azon, hogy Sanghajban legyen irodánk, meg is volt már az épület, de azt láttuk, hogy borzasztó belterjes, és nagyon kötõdik az állami stratégia rövid távú változásaihoz. Az állami stratégia eddig is arra fókuszált, hogy lehetõleg függetlenné váljon az USA technológiáitól, a kirobbant és egyre fokozódó kereskedelmi háború, a Huawei intõ példája pedig tovább erõsítheti majd ezeket a törekvéseket. Csak egy példa, közel 400 chipgyártó startup fejleszt most az országban, természetesen jelentõs állam támogatás mellett. Kína fel fogja építeni a saját technológiáin alapuló világát, ebben biztos vagyok. Az viszont, hogy ezek a technológiák, ezek a termékek mennyire lesznek versenyképesek a világban, már nem ennyire egyértelmû.

Mondjuk ki, nem jó most autógyártónak lenni, az iparágat még az ág is húzza: az autóknak hamarosan sokkal szigorúbb biztonsági elõírásoknak is meg kell felelniük, amely további plusz költséget jelent az egyes szereplõknek.

Számunkra viszont ez nagyon jó hír. A legújabb, legkomplexebb biztonsági elõírások megvalósításához ugyanis elengedhetetlen lesz a mesterséges intelligencia és a számítógépes látás, míg a régi rendszerek sokszor csak egy radart használtak. A szigorodó szabályozással a vásárlók is sokat nyernek, a jövõben egyrészt csökkenhet a balesetek száma. Elég csak arra gondolni, hogy a biztosítók adatai szerint egy egyszerû automata fékezõrendszer beszerelése is drámaian csökkentette a koccanásos balesetek számát az adott modellnél. Másrészt ebbõl következõen a biztosítási díjjaknak is csökkenniük kellene.

Ezek a biztonsági fejlesztések, az egyes rendszerek beszerelése mennyivel drágíthatják meg az autókat?

Szerintem nem sokkal. Az a rendszer, amelyet egy átlagfogyasztó is hajlandó lesz megfizetni, illetve a gyártó hajlandó lesz belerakni az autójába, mert a törvényi elõírások erre kötelezik, soha nem fog 500 dollárnál (durván 150 ezer forint) többe kerülni. Egy ma kapható kisautó újonnan nagyjából 3-4 millió forintba kerül, azt gondolom, hogy a gyártók ezt a plusz költséget be tudják vállalni, esetleg egy részét áthárítják majd a vásárlókra.

A Tesla blöfföl, mások kapkodnak - Egy magyar cég változtathatja meg az autózást

 

TőzsdeindexekÚjratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
BUX 40 842,71 274,21 12:06
DAX 12 319,30 ,00 12:04
DOW 26 935,07 ,00 22:20
S&P-500 2 992,07 ,00 22:20
NASDAQ 8 117,67 ,00 22:30
CAC-40 5 690,78 ,00 18:00

OTP Befektetési jegy árfolyamok

OTP Dollár Rövid Kötvény Alap 0.01387712 USD
OTP Euró Rövid Kötvény Alap 0.01413033 EUR
OTP Maxima Alap 3.992358 HUF
OTP Optima Alap 6.529161 HUF
OTP Tőkegarantált Rövid Kötvény Alap 1.630418 HUF
OTP Ingatlan - Befektetési Alap 2.20708 HUF
Bővebben

BÉT blue-chipek árfolyamaÚjratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
OTP 12 750 150 12:06
MTELEKOM 434,5 0,5 11:59
RICHTER 4 926 6 12:06
MOL 2 986 20 12:01
Bővebben