A siker titka:
Tudni valamit, amit más nem tud.

Hírek részletes

Már csak pár év és repülő taxik árasztják el a városok egeit
Képzeld el, hogy sietsz a reptérre és ahelyett, hogy órákat szenvedsz a forgalmi dugóban, egyszerûen beülsz egy elektromos forgószárnyas repülõgépbe, ami öt perc alatt kivisz az úti célodhoz. Ráadásul az egészért nem is kellene többet fizetned, mint egy taxiért. Nem is kell annyira messzire menni a jövõbe ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, hiszen az Airbus Helicopters már mûködõ bemutatódarabot is készített ebbõl a "repülõ, elektromos taxiból", a CityAirbusból, szabályozásáról pedig már folynak a tárgyalások a hivatalos szervekkel. A cég reméli, hogy 2025 után tömegesen is az egekbe szállhatnak majd az elsõ CityAirbusok, mellyel komoly vérfrissítést hozhatnak a városi közlekedésben.




Repülés egy taxi áráért


A CityAirbus egy négyüléses, elektromos, nyolc rotoros repülõgép, amely függõlegesen száll fel és le. Négy utas szállítására képes elõre meghatározott útvonalon, elsõsorban rövidebb távok teljesítésére találták ki, városon belül közlekedne. A jármû önvezetõ, viszont a tesztfázisban még lesz egy ember a fedélzeten, aki közbe tud lépni, ha ez szükséges. A fejlesztés az Airbus Helicopters és a Siemens közös projektje.

A repülõ jármû olcsóbb, környezetbarátabb, halkabb lesz, mint egy helikopter,viszont ugyanúgy képes lesz légvonalban közlekedni. Hatótávolsága viszont sokkal kisebb, alkalmazása pedig sokkal kevésbé sokoldalú lesz, mint egy helikopteré.

Már csak pár év és repülõ taxik árasztják el a városok egeit


A CityAirbus az Airbus Helicopters donauwörthi üzemében. Fotó: Airbus Helicopters


A CityAirbusból már létezik mûködõképes bemutatódarab is, a gép elõször idén májusban repült. A gépet az Airbus Helicopters donauwörthi üzemében fejlesztik, melyet a napokban alkalmunk nyílt meglátogatni:
2019.09.04 13:49 Bepillantottunk a titkos üzembe, ahol a magyar katonai gépeket gyártják
2019.09.03 14:16 Ütõs csúcshelikopterekkel erõsít a Honvédség - íme néhány izgalmas kép

Már csak pár év és repülõ taxik árasztják el a városok egeit


Az elsõ CityAirbus, összeszerelés alatt. Fotó: Airbus Helicopters


Mivel a jármû fejlesztése még folyamatban van, a bemutatódarabnál a végsõ változat az Airbus tervei szerint biztonságosabb és kényelmesebb is lesz. Vahana néven egy másik önvezetõ forgószárnyast is tesztel az Airbus, ennek a projektnek a tanulságait is beépítik majd a CityAirbusba.

A következõ évtizedben már repülhet


Az Airbus Helicopters projektje nem elsõsorban technikai akadályokkal küzd, hanem azzal, hogy nincs szabályozás a legtöbb városban személyszállításra alkalmaz önvezetõ repülõgépek forgalmára. A vállalat úgy gondolja, 2025 elõtt nem is nagyon várható, hogy ilyen létrejön, de már folyamatban vannak az errõl szóló tárgyalások.

A cég úgy véli, jó eséllyel ebben az esetben sem lehet majd bárhol leszállni a "légi taxival;" elõre kijelölt röppályákon közlekedik majd, például a városközpontból a repülõtérig.

A forgószárnyasok elsõ körben vélhetõen a túlzsúfolt latin-amerikai és ázsiai városokban terjedhetnek majd el. Az üzemeltetõk lehetnek fuvarozási cégek, tömegközlekedési szervezetek és akár maga az Airbus is.

Már csak pár év és repülõ taxik árasztják el a városok egeit


A CityAirbus látványterve. Fotó: Airbus Helicopters


A CityAirbus kidolgozásánál cél lesz az is, hogy a jármû ne legyen drágább egy földi taxinál. Az Airbus Helicoptersnek nem célja, hogy például a buszokat helyettesítsék a géppel, viszont célközönségüket képezi mindenki, aki egy normál taxiba beülne.

Már csak pár év és repülõ taxik árasztják el a városok egeit


A CityAirbus a donauwörthi üzemben. Fotó: Airbus Helicopters




A levegõben a jövõ?


A CityAirbuson és a fent is említett Vahanán kívül az Airbus dolgozik még
  • a Pop.Up Nexten: egy földi közlekedésre és repülésre is képes, moduláris jármûvön, melyet az Audival közösen építenek meg,
  • a SkyWaysen, ami egy drónalapú csomagszállítási projekt,
  • illetve a Voomon is, amely egy közösségi, helikoptermegosztó alkalmazás (kb. olyan, mint az Oszkár, csak forgószárnyasokkal) - Mexikóvárosban ez már élesben is üzemel.

Az Airbuson kívül egyébként számos másik vállalat is kísérletezik következõ generációs teher- és személyszállító drónokon, elektromos helikoptereken, csak hogy néhányat említsünk ezek közül:
  • a Natilus, amely például egy speciális kialakítású, csak áruszállításra alkalmas merevszárnyú repülõgépet építene, melybõl egyszerre egy tucatot is képes lenne egy pilóta elvezetni távirányítással,
  • A Volans-i a drónok akkumulátoralapú mûködését helyettesítené újfajta hajtómûvekkel, így ezek sokkal nagyobb terheket, sokkal nagyobb távolságra képesek lennének elszállítani.
  • A Matternet pedig egyszerûen olyan eszközök szállítására specializálódna, amelyek nagy értékûek vagy szállításuk sürgõs, mint például a gyógyászati segédeszközök, ezt pedig többé-kevésbé a meglévõ technológiákkal is kivitelezni lehet.

Már csak pár év és repülõ taxik árasztják el a városok egeit


A CityAirbus egy bemutatón. Fotó: Airbus Helicopters


 

TőzsdeindexekÚjratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
BUX 40 819,67 297,25 12:15
DAX 12 327,21 ,00 12:15
DOW 26 935,07 ,00 22:20
S&P-500 2 992,07 ,00 22:20
NASDAQ 8 117,67 ,00 22:30
CAC-40 5 690,78 ,00 18:00

OTP Befektetési jegy árfolyamok

OTP Dollár Rövid Kötvény Alap 0.01387712 USD
OTP Euró Rövid Kötvény Alap 0.01413033 EUR
OTP Maxima Alap 3.992358 HUF
OTP Optima Alap 6.529161 HUF
OTP Tőkegarantált Rövid Kötvény Alap 1.630418 HUF
OTP Ingatlan - Befektetési Alap 2.20708 HUF
Bővebben

BÉT blue-chipek árfolyamaÚjratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
OTP 12 750 150 12:15
MTELEKOM 434,5 0,5 11:59
RICHTER 4 926 6 12:12
MOL 2 980 26 12:15
Bővebben