A siker titka:
Tudni valamit, amit más nem tud.

Hírek részletes

Tényleg megtörtént a katasztrófa: romba dőlt Európa egyik legerősebb országának autógyártása

Többször részletesen írtunk arról, hogy a britek EU-ból való kilépése, valamint az azt követõ tárgyalási sorozat végsõ kimenetelével kapcsolatos bizonytalanság jelentõs károkat okozott és okoz a mai napig a szigetország gazdaságának, különösképpen a legendás brit autógyártásnak, amely gyakorlatilag a szemünk láttára roppant meg a Brexit súlya alatt.

Ezt a helyzetet tovább súlyosbította a koronavírus megjelenése és gyors terjedése, amelyet mi sem bizonyított jobban, mint azok a katasztrofális adatok és hírek, amelyek az utóbbi hónapokban a szigetország autógyártásával kapcsolatban megjelentek. A termelés drámai visszaesésének hátterében részben az állt, hogy szerte a világon szigorú korlátozásokat vezettek be a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében, ennek részeként az autószalonok is bezártak. A kereslet visszaesése, a beszállítói láncok megszakadása és a munkavállalóik egészségének megõrzése érdekében pedig sorra döntöttek úgy az autóipari vállaltok, hogy ideiglenesen felfüggesztik a gyártásukat.

A legfrissebb gyártási statisztikák pedig arról tanúskodnak, hogy az újraindulás, a termelés felfuttatása borzasztóan lassan megy:

KIDERÜLT UGYANIS, HOGY júniusban CSUPÁN 56 594 AUTÓ KÉSZÜLT NAGY-BRITANNIÁBAN, AMELY 48,2 SZÁZALÉKOS VISSZAESÉST JELENT 2019 AZONOS IDÕSZAKÁHOZ KÉPEST.

Érdemes kiemelni, hogy az exportra elõállított autók száma 45 százalékkal, míg a hazai piacra gyártott autók száma 63,8 százalékkal zuhant múlt hónapban 2019 júniusához képest - a Brit Autógyártók- és Kereskedõk Szövetsége (SMMT) szerint. Ez egyben azt is jelentette, hogy az év elsõ hat hónapjában csupán 381 357 autót állítottak elõ a szigetországban, amely egyrészt 42,8 százalékos visszaesést jelentett 2019 azonos idõszakához képest, másrészt

1954 óta nem produkált ilyen gyenge elsõ félévet a brit autógyártás.

Tényleg valóra vált a katasztrófa

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy a legújabb, független autóipari elemzés szerint a koronavírus-járvány miatt csupán 880 ezer autót gyárthatnak Nagy-Britanniában idén. Amennyiben tényleg így lesz, az egyrészt azt fogja jelenteni, hogy 32 százalékkal zsugorodik az elõállított autók darabszáma 2019-hez képest, másrészt olyan kevés autó készülhet el a szigetországban, amennyire 1957 óta nem volt példa. Ez az elõrejelzés ráadásul jelentõsen eltér az SMMT korábbi, pesszimista várakozásától is:

MIKE HAWES, A BRIT AUTÓGYÁRTÓK- ÉS KERESKEDÕK SZÖVETSÉGÉNEK VEZETÕJE UGYANIS korábban KIJELENTETTE, 1,06 MILLIÓ AUTÓT ÁLLÍTHATNAK ELÕ IDÉN, VAGYIS 2019-HEZ KÉPEST 18 SZÁZALÉKOS ZUHANÁSt VÁRtak A BRIT AUTÓGYÁRTÁSBAN.

A szektor összeomlása már eddig is súlyos következményekkel járt, az autógyártók, a beszállítók és az értékesítõk több mint 11 ezer munkahely megszüntetését jelentették be.

Hawes rámutatott arra is, hogy a globális autópiac lassulása, az EU-val folytatott tárgyalások bizonytalan kimenetele és a koronavírus-járvány együttesen oda vezetett, hogy a brit autógyárak várhatóan gyártókapacitásaik felét sem használják majd ki. Kiemelte, hogy a legfrissebb számítások szerint önmagában az a kockázat, hogy végül nem sikerül megfelelõ kereskedelmi megállapodást kötnie Nagy-Britanniának az Európai Unióval oda vezethet, hogy mintegy 1,5 millió autóval kevesebbet gyártanak le 2025-ig.

Címlapkép forrása: Owen Humphreys/PA Images via Getty Images

 

Privát portfólió

Privát Portfólió 2020/Q2


2020. II. negyedév

Legfrissebb kiadványunkat
itt tekintheti meg.


OTP Travel hírlevél

OTPTravel

Tekintse meg
az OTP Travel
aktuális
hírlevelét!