A siker titka:
Tudni valamit, amit más nem tud.

Hírek részletes

Hatalmas EU-s fejlesztés ért véget a Tisza leginkább árvízveszélyes szakaszán

Mik a fejlesztés fõbb jellemzõi?

Az Országos Vízügyi Fõigazgatóság (OVF) és a Felsõ-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (FETIVIZIG) együttmûködésében megvalósult beruházás az ország árvízveszélynek leginkább kitett térségében, azon belül a Felsõ-Tisza legkeskenyebb szakaszán, a tivadari közúti hídnál lévõ folyószûkületnél valósult meg.

A két évvel ezelõtt indult kivitelezés során a Tisza jobb és bal partján lévõ árvízvédelmi töltéseket csaknem tíz kilométer hosszban fejlesztették, négy helyen partvédelmi rekonstrukciót végeztek, védelmi raktárat építettek, valamint korszerûsítettek két gátõrházat. Kisar külterületén Tisza bal parti töltésnyomvonalát a folyómedertõl távolabbra helyezték át, jelentõsen növelve a hullámteret, amelynek árvízszintcsökkentõ hatása a tivadari hídnál is érzékelhetõ lesz.

fetivizig1

Emellett a Kisar és Tivadar belterületén lévõ töltést úgy alakították ki, hogy arra árvíz idején egy méter magasságban mobil árvízvédelmi falat lehessen felépíteni.

A projekt a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése és a magyar-ukrán közös árvízvédelmi fejlesztési programokkal összhangban, a Széchenyi 2020 program támogatásával valósult meg.

fetivizig2

A közelmúltban egy nagy balatoni vízügyi EU-s projekt szomorú fejleményérõl is beszámoltunk:

Egy nagyobb projekt részérõl van szó

A konzorcium egyik tagjának, a FETIVIZIG-nek az oldalán az ?Árvízvédelmi védvonalak mértékadó árvízszintre történõ kiépítése, védvonalak terhelésének csökkentése? címû, KEHOP-1.4.0-15-2015-00006 azonosító számú projekt zárási eseményérõl megtalálható egy cikk, de abban a fenti összegnél, illetve beruházási munkálatoknál tágabb fejlesztésekre utalnak, hiszen 13,6 milliárd forintnyi vissza nem térítendõ támogatás van a cikkben. Feltehetõen a fenti projektzáró közlemény ennek a nagyobb projektnek egy részére vonatkozik.

Azt is tartalmazza a cikk, hogy:

  • a megvalósított fejlesztés eredményeként Tiszakóród, Tiszacsécse, Milota, Tiszabecs, Uszka és Magosliget lakosainak élet- és vagyonbiztonságát sikerült jelentõsen növelni. Olyan szakaszon került megerõsítésre a töltés, ahol a Tisza hazánkba érkezik, s ahol a legkevesebb idõ áll rendelkezésre, hogy veszély esetén ideiglenes védmûveket lehessen kiépíteni, az árvíz idején magasítani a töltéseket. A beruházás fontosságát alátámasztja az is, hogy az elmúlt 25 évben 10 nagy árvíz vonult le a Felsõ-Tisza vidékén, s ezekbõl négy alkalommal rendkívüli helyzet is kialakult.
  • A fejlesztések tartalma: a Tisza bal parti, valamint a Batár bal parti árvízvédelmi töltéseinek fejlesztésére mintegy 22 km hosszban Tiszakóród és Magosliget települések között került sor. A beépített földanyag mennyisége meghaladta az 1,0 millió m3-t. Az építési munkálatok eredményekképpen a töltések magassága több, mint 1,5 méterrel, a keresztmetszetük pedig 25 %-kal nõtt. A töltések koronáján sor került burkolat kiépítésére is, amely a biztonságos kerékpáros közlekedést is lehetõvé teszi a vízfolyások mentén lévõ települések között.
  • Megújultak a töltésekben lévõ mûtárgyak is. A fejlesztés biztosította 5 db zsilip teljeskörû átépítését. Ezen létesítmények közül kiemelkedik a Tisza bal parti töltésben lévõ Tiszakóródi zsilip, amely a Palád-csécsei öblözet belvízmentesítését biztosítja. A töltést veszélyesen megközelítõ folyószakaszok stabilitásának érdekében Milotánál és Tiszabecsnél 4 db szabályozási mû is megújult közel 7,0 km hosszban.
  • A rekonstrukciós munkák során a védmûvek megerõsítésére beépített kõanyag mennyisége meghaladta az 5.700 m3-t. A kor kívánalmainak megfelelõen, az árvízi infrastruktúra fejlesztése érdekében sor került a tiszabecsi gátõrház és védelmi központ, valamint az uszkai gátõrház (ld. alább) felújítására is.
fetivizig3

A cikk hangsúlyozza a Felsõ-Tisza-vidék árvízvédelmi fejlesztései a mostani beruházás után sem állnak meg, folytatódnak a Felsõ-Tiszán a Tisza-Túr tározó megépítésével. Tervezik a töltésépítések fejlesztését a Túr folyó bal partján és a Tisza folyó jobb és bal partján a töltések megerõsítését, valamint az árvízvédelmi szempontból kritikus pontnak számító tivadari híd átépítését, sõt a Tivadar alatti szakaszok fejlesztését is.

A Tisza-Túr tározóról a minap már írtunk, amikor egy civil ellenõrzési mechanizmus egyik mintaprojektjeként mutatták be. Ennél a projektnél a kivitelezési szerzõdés értéke 89 millió, azaz mai árfolyamon közel 30 milliárd forint. Itt a kivitelezés monitorozásába tudtak bekapcsolódni a Transparancy International Magyarország munkatársai és most helyszíni ellenõrzéseket végeznek saját mérnökkel, így gyakorolják a civil kontrollt a projekt során.

Címlapkép forrása: MTI/Czeglédi Zsolt, cikkbeli képek forrása: FETIVIZIG

 

Tőzsdeindexek Újratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
BUX 44 928,65 852,70 11:07
DAX 13 107,20 ,00 11:06
DOW 28 992,41 ,00 22:20
S&P-500 3 337,75 ,00 22:20
NASDAQ 9 576,59 ,00 22:30
CAC-40 6 029,72 ,00 18:00

OTP Befektetési jegy árfolyamok

OTP Dollár Rövid Kötvény Alap 0.0139736 USD
OTP Euró Rövid Kötvény Alap 0.01407709 EUR
OTP Maxima Alap 3.966522 HUF
OTP Optima Alap 6.544534 HUF
OTP Tőkegarantált Rövid Kötvény Alap 1.627935 HUF
OTP Ingatlan - Befektetési Alap 2.23838 HUF
Bővebben

BÉT blue-chipek árfolyama Újratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
OTP 15 080 240 11:07
MTELEKOM 434,5 3 11:04
RICHTER 6 930 125 11:03
MOL 2 626 70 11:06
Bővebben

Deviza keresztárfolyamok Újratöltés

Név Árfolyam Változás Idő
EUR/HUF 338,24 0,09 11:07
EUR/JPY 120,43 0,03 11:07
EUR/USD 1,08 0,00 11:07
USD/HUF 312,62 0,35 11:07
USD/JPY 111,31 0,06 11:07