
Nagy pénzt keresne az Uber az önvezetésből
Kapcsolódó cikkek
A Grifols és a Legal & General Group részvényei lehetnek emelkedés előtt
A Stoxx600 indexet alkotó részvények közül igazán jó technikai képpel és tegnapi jelzéssel long szituációt nem lehetett találni. A Grifols és a Legal & General Group cégeinek az árfolyamgörbéin láthatóak olyan együttállások, amelyek alkalmasak lehetnek long szituációk keresésére a lentebb leírt feltételek alapján.
Magyar piac – technikai elemzés
Az index múlt héten megtartotta a kitörést, konszolidálódott. Bizonytalan a jelenlegi technikai kép, de amíg nem esik vissza a 96 875 alá a 100 000-es álomhatár is benne lehet a pakliban. A MOL árfolyama az osztalékfizetés után visszajött a csökkenő trendjéhez, de erő már nem volt annak megtöréséhez. Fordulós mintára várunk. A Richter sem törte a csökkenő trendjét, amíg ez nem történik meg, addig a long oldalra állni nem jó ötlet. Az MTelekom is konszolidációba kezdett egy szűk sávban, de eladási jelzés még nem jött. Az Opus árfolyama a kitörése utáni visszatesztelésből kezd újra elindulni felfele. A korábbi 650-es csúcspont is a képbe kerülhet.
A Tesla austini robotaxi-szolgáltatás elindítására válaszul a Waymo és az Uber újabb városban, Atlantában indította el közös önvezető taxiszolgáltatását, alig néhány hónappal az austini debütálás után. A teljesen autonóm Jaguar I-PACE járművek kizárólag az Uber alkalmazásán keresztül érhetők el, és ha a modell sikeresnek bizonyul, további városok következhetnek. Az ehhez hasonló partnerségekkel az Uber a vezető nélküli mobilitás egyik kulcsszereplőjévé válhat hosszú távon.
A Tesla hétvégi robotaxi elindulása után, meglovagolva az önvezetéssel kapcsolatos hype-ot - és talán letörni picit Elon Musk egóját - nem sokat várt a legnagyobb rivális Waymo sem egy hasonlóan fontos bejelenéssel. Június 24-én elindították az Uberrel együttműködve önvezető taxiszolgáltatásukat Atlantában. Ez már a második ilyen együttműködés a két cég között a márciusi Austini indulás után.
Az atlantai szolgáltatás egyelőre egy kisebb területet fed le és a Waymo teljesen autonóm, elektromos Jaguar I-PACE járműveit használja. Ezek a járművek emberi felügyelet nélkül működnek, míg a Tesla robotaxijaiban még ülnek emberek biztonsági okokból, habár alapesetben nem avatkoznak be a vezetésbe. A szolgáltatás kizárólag az Uber alkalmazásban érhető el.
Ha a két városban sikeres lesz az együttműködés, akkor jöhetnek következő lokációk. Persze ehhez nem csak az kell, hogy legyen elég autó és a technológia megfelelően működjön, hanem hogy engedélyezzék is ezeket a helyi hatóságok. Habár a széleskörű elterjedés nem egyik napról a másikra fog menni, az ez irányba való elmozdulást vélhetően nem lehet már megakadályozni.
Jó pozícióban az Uber
Az Uber pedig nagyon jó helyzetben van ahhoz, hogy az egyik meghatározó szereplő legyen a vezető nélküli taxiszolgáltatások területén, hiszen már most megvan az infrastruktúrája, hogy azonnal egy nagy felhasználói bázison alkalmazza a szolgáltatást.
Igaz, a Waymo San Franciscoban és Phoenixben például saját szolgáltatást üzemeltet az Uber nélkül, de ahhoz, hogy gyorsan skálázza fel a szolgáltatást elengedhetetlennek tűnik az Uber partnerség, amivel mindkét cég jól jár.
Az Uber nyújtja a flottamenedzsment szolgáltatásokat, hiszen az autókat tisztítani, javítani, tárolni kell, míg a Waymo adja az önvezető technológiát és megkapja a fizető utasokat az Uber-en keresztül. Az Ubernek azért is előnyös ez, mert nem kell saját önvezető technológiát fejlesztenie sokmilliárd dollárért. Próbálkoztak ők már ezzel még a 2010-es évek második felében, de annyira nem sikerült jól, hogy 2020-ban fel is adták ezt a tervet.
A Waymo-n kívül még további 18 céggel van már együttműködési megállapodása az Ubernek az autonóm vezetés területén, így meg van a lehetőség a gyors terjeszkedésre, ha ezek a partnerek is előre lépnek a területen.
Sofőrök nélkül több pénz maradhat az Ubernél
Habár elérhetők már előrejelzések, hogy mekkorára nőhet az önvezető piac a következő években, ezeknek a számoknak egyelőre mi nagy relevanciát nem tulajdonítunk, hiszen túl sok a változó még a képletben. Mindenesetre, ha az önvezetés tényleg széleskörben elterjed hosszú távon, akkor az Uber szépen profitálhat ebből mivel, ha nincs sofőr, akinek fizetni kell, az emelni fogja a marginokat.
Az elérhető hozzávetőleges adatok alapján nagyjából átlagosan 30% körüli rész mehet a sofőröknek egy Uber útból. Persze ez nem azt jelenti, hogy ha nincs sofőr, akkor az Uber ennyivel többet keres, hiszen például takarító személyzetet, javítási költségeket fizetni kell, és a partnerség miatt kevesebb is a bevétel. Viszont a már most meglévő üzleten felül ez egy jó addicionális bevételi forrásnak tűnik.
Az is kérdés még, hogy a verseny mennyire lehet éles majd ezen a területen, de azt gondoljuk, hogy az Ubernek ettől nem igazán kell félnie, mert persze lesznek versenytársak, de a piacvezető szerep már most is az Uberé az utazási szolgáltatások területén. A Tesla pedig egy kicsit más irányba indult el, hiszen ők a Tesla tulajdonosokra koncentrálnak és arra, hogy az egyébként az idő 95%-ában csak parkoló autókat hasznosítsák, mint robotaxit. Itt ugye a tulajdonost terheli minden takarítási, javítási, töltési költség.
Uber technikai kép
Technikailag sem néz ki rosszul az Uber részvénye. Két napja adott újra vételi jelzést a hosszabb távú emelkedő trenden belül. Egy trenderősítő minta kialakulását láthatjuk. A számított célszint ebből a zászló alakzatból elérheti a 112,5-ös értéket. A 81,25 lehetne a kezdeti kockázatkezelési szint. Mivel rést is hagyott felfelé és még nem töltődött vissza, így tartható az, hogy erős long trendben lehet a papír.
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!