Csúcsközelbe húzták a Teslát
Kapcsolódó cikkek
Emelkedési lehetőségek a lengyel bankszektorban
A héten az alapvető fogyasztási javakat előállító cégek és a bankok teljesítettek a legjobban. Két lengyel bank került fókuszba, amelyek hosszabb felhalmozási és trenderősítő mintákból törtek ki felfelé. A PKO Bank és a Santander Bank árfolyamgörbéit elemeztük részletesen.
Magyar piac – technikai elemzés
Az index visszatért a rövid csökkenő trendvonalhoz. Ha alacsonyabb csúcs alakul ki, az fordulós mintát jelezhet. MOL: Az árfolyam az emelkedő trendvonalon támaszkodik; 2890 alatt a trend törése komolyabb esést nyithat meg, akár a 2656-os szintig. Richter: Pozitív változás látható, sikerült megfogni az esést és visszazárni 9690 fölé, ami csökkenti a nagyobb esés kockázatát. A csökkenő trendvonal törése után vételi lehetőségek is megnyílhatnak. Magyar Telekom: Nem mutat érdemi irányt, továbbra is semleges, kedvezőbb vételi jelzésre vár. AutoWallis: Három hete lefelé tört a szűkülő mozgásból, és a napokban a 150-es szint is elesett záróban. Jelenleg nem kínál jó lehetőséget, a 137 környékén lehetne kedvezőbb vételi szintet keresni. Opus: Erős vételek mellett tért vissza a vételi oldalra. 531 felett újra kereshetők a vételek, mert trendszerű emelkedésre is esély nyílt.
A Tesla jövője egyre inkább az önvezetésről és a robotikáról szól, az elmúlt napokban pedig ismét előtérbe kerültek az optimista kommentárok a részvénnyel kapcsolatban. Ezek után már nem is meglepő, hogy az árfolyam újra mindenkori csúcsok közelébe emelkedett.
Több mint 20 százalékot ralizott a Tesla árfolyama november vége óta, ez a hét pedig különösen jól indult Elon Musk cége számára. Ismét előtérbe került ugyanis az önvezetés és a robotika fűtötte sztori.
Habár idén már korábban elindult egy korlátozott területen Austinban a Tesla önvezető szolgáltatása, az akkor mégis csalódást keltett, hiszen a legnagyobb versenytárs, a Waymo-hoz képest elég kezdetlegesnek tűnt, még egy embernek is kellett ülnie a vezető ülésen, holott a Waymo már tavaly óta ténylegesen sofőr nélkül működteti a szolgáltatását például San Franciscoban vagy Los Angelesben.
De a két cég között abban nagy az eltérés, hogy miként tekintenek egyelőre az önvezetésre. A Waymo (a Google leányvállalata) egy önvezető taxiszolgáltatást nyújt, és jelenleg pl. Jaguar autókat használ. Ezzel szemben a Tesla magát az autót is gyártja, és az önvezető (FSD) funkciót külön szolgáltatásként adja a tulajdonsoknak. Vagyis elég szoftveresen aktiválni, feltéve, hogy a jármű hardvere kompatibilis. Itt az elképzelés az, hogy a Tesla tulajdonosok robotaxiként, díjért cserébe futtatják az autójukat, amíg épp nem használják azt, csak parkolnak valahol. Persze ehhez ugyanúgy szükség van hatósági jóváhagyásra az egyes városokban.
Egy közelmúltbeli rendezvényen Musk már arról beszélt, hogy a felügyelet nélküli vezetés lényegében megoldott, és hamarosan így fognak működni a Tesla robotaxik Austinban. Emellett több városra is ki akarja terjeszteni a szolgáltatást a cég, de ezek az önkormányzati jóváhagyások eléggé elhúzódhatnak, hiszen minden egyes városban különbözőek lehetnek az elvárások. Ebben akkor lehetne érdemi előrelépés, ha esetleg szövetségi szinten szabályoznák az önvezetést, akár elnöki rendelettel. Viszont Musk befolyása Trumpnál jelentősen visszaesett az elmúlt hónapokban, pedig korábban jó viszonyt ápolt az elnökkel. Ezért ez a lehetőség nem tűnik nagyon valószínűnek.
A Tesla idén küzdött az autó értékesítésekkel, de jövőre egy jól működő FSD akár olyan plusz lehet, ami katalizátorként szolgálhat a cég számára a kereslet felpörgetésére. Ehhez persze az kell, hogy egyre több városban kapja meg a Tesla az önvezetés lehetőségét már 2026-ban, ami most elég optimistának tűnik. Hosszú távon azonban jó lehetőség lehet, hogy a cég bővítse bevételi forrását. Nem beszélve a Cybercab-ről, amit kimondottan önvezető taxiként gyártana a cég. Itt is jövőre szeretnék elindítani a gyártást, hasonlóan az Optimus robotokhoz. Utóbbi szintén egy plusz bevételi forrás lehet, de hogy milyen időzítéssel, az nagy kérdés.
Vagyis a narratíva lényegesen nem változott a Teslával kapcsolatban, hiszen az idei második félévben is már inkább az önvezetéssel és a robotikával kapcsolatos hírek mozgatták az árfolyamot, nem pedig az, hogy épp mennyi autót ad el a cég.
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!