Meta: Repedések az AI-stratégián?
Kapcsolódó cikkek
Google: gyorsuló növekedés minden téren
Tegnap piaczárás után hozta nyilvánosságra harmadik negyedéve számait a Google anyavállalata az Alphabet, amely valamennyi soron meghaladta az elemzői várakozásokat elsősorban a felhőalapú és mesterséges intelligencia szolgáltatások iránti kereslet megugrásának köszönhetően. Emellett a vállalat vezető üzletágának számító keresési szegmens a félelmek ellenére továbbra is stabil, sőt gyorsuló bevételnövekedést tudott produkálni a negyedév során. A tőkebefektetésekkel kapcsolat előrejelzését pedig a korábbi 85 milliárd dolláról 92 milliárd dollárra emelte a technológia óriás. Az erős számok hatására piacnyitást megelőzően 8% körüli emelkedésben vannak a részvények a tegnapi záróárhoz képest.
Tovább növelné a mesterséges intelligencia kapacitását a Microsoft
A Microsoft a szeptember végével záruló negyedévében a várt feletti bevételről és profitról számolt be. A cég szerint a felhőszolgáltatásaik iránti kereslet jelentősen meghaladja a rendelkezésre álló kapacitásaikat; ennek nyomán a beruházások növekedési üteme gyorsulhat a tavalyi pénzügyi évhez képest. A menedzsment szerint a cég felhőszolgáltatásai iránti jelentős kereslet nyomán idén több mint nyolcvan százalékkal növelik majd mesterséges intelligencia kapacitásaikat és a következő két évben megduplázzák adatközpontjaik teljes alapterületét.
A Meta negyedéves jelentése vegyes fogadtatásban részesült. Miközben a hirdetési bevételek és a felhasználói aktivitás továbbra is dinamikusan nőtt, egy egyszeri, nem pénzbeli adóhatás miatt a nettó profit jelentősen visszaesett. Az AI fejlesztések előnyei már bizonyos szinten érzékelhetők, ám a költségek gyors emelkedése és a menedzsment ködös kommunikációja az AI-beruházások jövőjéről komoly kérdéseket vet fel. Jelentős negatív árfolyamreakció látható.
A Meta részvénye szerepel Kedvelt Részvényeink listánkon.
Negyedéves jelentés
Az alap operatív működéssel nincs gond a Metánál, a bevételek 26%-kal nőttek év/év, elérve az 51,2 milliárd dollárt, a hirdetésmegjelenítések száma 14%-kal, az átlagos hirdetési árak pedig 10%-kal emelkedett. Ebből az látszik, hogy erős a kereslet a hirdetések iránt, melyek hatékonyságát már AI-vezérelt algoritmusok is segítik.
A nettó profit viszont meglepetésre 2,7 milliárd dollárra zuhant az új amerikai adótörvény alapján a halasztott adókövetelésekben bekövetkezett 15,9 milliárd dolláros egyszeri, nem pénzbeli kiadás miatt. Enélkül viszont nem lett rossz az eredmény.
A Meta alkalmazás családját (Facebook, Instagram, Whatsapp, Threads) napi szinten közel 3,5 milliárd ember használja aktívan, ami óriási felületet jelent a hirdetéseknek. Az AI-ajánlások fejlesztései Q3-ban 5%-kal növelték a Facebookon és 10%-kal a Threads-en töltött időt, míg az Instagramon a videókkal töltött idő több mint 30%-kal nőtt az előző évhez képest, ami javította az elkötelezettséget, és támogatta a monetizációt. A menedzsment egy egységes AI-rendszert szeretne kidolgozni a Facebook, az Instagram és a hirdetések számára, amelynek célja a relevancia és a megtérülés (ROI) növelése a napi több milliárd ajánláson keresztül.
Ami viszont egyáltalán nem tetszett a befektetőknek, hogy a kiemelten figyelt működési eredményhányad 40%-ra csökkent az egy évvel ezelőtti 43%-ról. A költségek gyorsabban emelkednek, mint a bevételek, a menedzsment meg is emelte 2025-re vonatkozó költség előrejelzését. Legnagyobb mértékben, nem meglepő módon a kutatás-fejlesztési költségek nőttek (+28% év/év), amit jelentősen fűtött a cég mesterséges intelligencia kutatóegységének toborzási hulláma. Ráadásul a vezetőség 2026-ban további gyorsulást vár a költségek emelkedésében, elsősorban az infrastruktúra költségek növekedése miatt.
Mark Zuckerberg sok kérdést kapott az elemzői híváson az AI-beruházásokkal és azok időhorizontjával kapcsolatban, de érdemi, egyértelmű választ nem tudott adni ezekre, ami tovább fokozza a bizonytalanságot. Ismét előkerült a szuperintelligenciának nevezett, az emberi képességeket messze felülmúló AI szükségszerű fejlesztése. Zuckerberg szerint, ha a szuperintelligencia hamarabb megvalósul, ideális helyzetben lesz a Meta ahhoz, hogy a paradigmaváltást kihasználja számos nagy lehetőség terén, míg ha ez több időt vesz igénybe, akkor a többlet számítási kapacitást az alapműködés fejlesztésére tudják majd felhasználni. Ez elég ködös, és nem túl megnyugtató válasz részvényesi szempontból.
Mivel a részvény árfolyama jelentősen emelkedett az áprilisi mélypontokról, ezért érthető, hogy a nem tökéletesre sikerült negyedéves eredmények és a várhatóan jelentősen emelkedő operatív költségszint miatt profitrealizálásba kezdtek a befektetők, és nyitás előtt több mint 7 százalékos mínuszban van a részvény.
Befektetési sztori
- A Meta közösségimédia platformjait aktívan naponta közel 3,5 milliárd ember használja. Két szegmensre bontható a tevékenység, egyrészt az applikációkra, mint a Facebook, Instagram, Messenger, és a WhatsApp, melyek a bevétel döntő részét adják, valamint a virtuális és kiterjesztett valósághoz kötődő termékekre és megoldásokra (Reality Labs).
- A nagy technológiai cégek közül a Meta lehet az egyik legnagyobb haszonélvezője az AI megoldások folyamatos fejlődésének, hiszen egy már meglevő, kellően nagy ügyfélbázison tudja azt kihasználni: egyrészt Meta AI néven már jelenleg is fut az a megoldás, ami chatekbe beszélgetőpartnerként bevonódik, képeket azonosít, szerkeszt, és papíron akár élő beszélgetőpartnerként is szolgálhat, több mint 1 milliárdos aktív felhasználóbázissal. A megbízhatóságával egyelőre még vannak problémák, de az AI fejlődésével ezek kinőhetővé válnak.
- A reklámbevételekből a vállalat leginkább az AI képességek fejlesztésére költ, idén 70-72 milliárd dollár a terv, de az ahhoz kapcsolódó személyi jellegű és egyéb költségek is érdemben nőnek. Ehhez képest a bevételi oldali potenciál időben azért valamelyest később (2026) mutatkozhat majd meg, bár annak hatásai már a vállalat második negyedéves számain is érezhetőek.
- A Meta képes lehet ezeket a beruházásokat monetizálni, az AI megoldások ugyanis – a viselkedési szokások és minták azonosításán keresztül - a hirdetések célzottabbá tételében is sokat segíthetnek, és erre építve új termékek is jöhetnek. Ezen túl a jövőbeli növekedést segítheti a Threads, mely már 150 millió aktív napi felhasználószámmal bír, és kinőheti magát a következő meghatározó alkalmazássá, de potenciált látnak a WhatsApp-ban is (több mint 3 milliárd aktív felhasználó).
- A TikTok erős versenyt támaszt a vállalat platformjainak, de kockázat a nagy méret miatti versenyhatósági és egyéb jogi aggályok és büntetések is (az Európai Bizottsággal zajló egyeztetések olyan módosítások elvégzésére késztetheti a vállalatot, ami az európai bevételekre is érdemi negatív hatást gyakorolhat).
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!
