
Fájhat az európai autógyártók feje
Kapcsolódó cikkek
Mit hoztak az elmúlt napok a piacokon?
Eseményekben gazdag volt az elmúlt hét: nagy emelkedéssel indította a hetet az arany, így számos aranybánya részvényben alakultak ki kedvező hozam-kockázat alapú beszállási lehetőségek, majd az arany után eredtek nagy emelkedésekkel az ezüst és a platina is. A helyi részvénypiacot nyomasztotta a lengyel elnökválasztási kimenetel, az amerikai technológiai szektorból érkező gyorsjelentések pedig már nem tudták hozni a felfokozott piaci várakozásokat, miközben a Musk-Trump csörte a Tesla árfolyamát is megviselte.
Broadcom gyorsjelentés: a jó már nem elég
A legtöbb AI értékláncban szereplő technológia cég robosztus keresletről számolt be a mesterséges intelligencia iránt első negyedéves gyorsjelentéseik során, ami növelte az elvárásokat a Broadcom beszámolója kapcsán. A chipgyártó, bár hozta a kötelezőt, azonban a felfokozott várakozások kielégítéséhez ez kevés volt, a zárást követő órákban 3%-kal kereskedték lejjebb a vállalat részvényeit.
Fájhat az európai autógyártók feje, miután az amerikai elnök régóta hangoztatott célja az európai autók megvámolása. Azonban a vámok nyomán jelentkező magasabb költséget valakinek viselni is kell majd, mindez nagy valószínűség szerint megoszlik majd a vásárlók, a kereskedők és a gyártók között, ám a megosztás mértéke egyelőre még tisztázásra vár.
Trump régóta hangoztatott célja volt, hogy megvámolja az európai autókat, amivel egyrészt szeretné helyzetbe hozni az amerikai gyártókat, másrészt arra ösztönözné az európaiakat, hogy a termelés még nagyobb részét helyezzék az USA-ba, új munkahelyeket létrehozva. Azt, hogy ebből mi és hogyan valósul meg nem tudni, de az biztos, hogy a vámok érzékenyen érintik a nem amerikai márkákat.
A vámok miatti magasabb költséget valakinek ugyanis viselni kell, ami nagy valószínűség szerint meg fog oszlani a gyártók, a kereskedők és a vásárlók között. A megosztás mértéke egyelőre homályba vész, értelemszerűen a gyártók nem akarnak erről beszélni, nehogy kapjanak további sarcot a nyakukba. A listaár emelése helyett dönthetnek a gyártók a különböző kereskedői ösztönzők visszavágása mellett is, de a kereskedők is csökkenthetik a diszkontokat vagy a kedvezményes hitelezési lehetőségeket. Így vagy úgy, de a végeredmény a profitabilitás csökkenése (és/vagy az árak emelése) lesz.
A Mercedes a napokban azt jelezte, hogy a bejelentett 25%-os vám nagyjából 2,5 százalékponttal csökkentheti a bruttó margint. Tavaly az USA-ban eladott Mercedesek nagyjából 2/3-a volt import, és még az Alabamában készült autók nagy részében is jelentős az importált alkatrész aránya. A német márka saját adatai szerint az USA-ban gyártott autóiban 35-40% az amerikai tartalom aránya, hogy ennek végül lesz-e jelentősége a vám mértékének esetleges csökkentésében, azt egyelőre nem tudni.
A Bernstein elemzőház korábban azzal számolt, hogy idén a vámok 1,7 milliárd dollár költséget jelenthet a Mercedesnek üzemi eredmény soron (14%-os negatív hatás). Ez a kalkuláció még a kereskedelmi partnerek esetleges válaszlépésit nem tartalmazza. Még ha abba az irányba lépnek is a vállalatok, hogy növelik a beruházásaikat az amerikai gyártásba, azt nem fogják tudni könnyen és gyorsan véghez vinni, hiszen az ellátási láncok évtizedek alatt épültek ki.
A Mercedes mellett a BMW-nek is van gyára az Egyesült Államokban, de sok autót Mexikóból és Európából is importál az USA-ba, így nem képes függetleníteni magát a hatás alól. A BMW teljes értékesítésének nagyjából negyedét adja az amerikai piac. A menedzsment még a múlt heti vámbejelentés előtt nagyjából 1 milliárd eurós negatív EBIT-hatással számolt, de hogy ezt pontosan milyen vám mértékre kalkulálták, azt nem tudni, de az szinte biztos, hogy nem 25%-kal.
A német prémium gyártók mellett természetesen érintett a Volkswagen és a Stellantis is, még úgy is, hogy minkét cégnek van amerikai gyártása. A Porsche és a Ferrari azonban 100%-ban importálja autóit, viszont mint luxusgyártók, vélhetően jobban át tudják majd hárítani a vámemelés hatását a fogyasztókra, emiatt a Ferrari árfolyama relatíve jobban teljesített az elmúlt időszakban. A Porsche részvénye azonban több más probléma miatt is szenvedett az idei évben.
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!