
Amerikai vámok - az autógyártók már megkapták
Kapcsolódó cikkek
Verte a várakozásokat az Ero Copper, erős lehet a második félév
Az Ero Copper csütörtökön piaczárást követően tette közzé második negyedéves gyorsjelentését, amely véleményünk szerint felemásra sikeredett. A fontosabb pénzügyi sorokon a társaság verte az elemzői várakozásokat, illetve éves összehasonlításban is nagyot javult a teljesítmény. Negatívum azonban, hogy az éves célkitűzéseket lefelé módosította a társaság az új rézbánya némileg lassabb felfutása és a gyengébb aranytermelés miatt. Ettől függetlenül nem kell temetni a vállalatot, mivel az új rézbánya termelése július elejére már felfutott és eddig kiemelkedően teljesített, miközben a réztermelési költségek alacsonyak, és az aranytermelés is javulhat az év második felében. Kedvelt részvényeink listánkon így egyelőre tartjuk az Ero Copper papírjait, ám ha a második félév termelése a vártnál gyengébben alakulna, akkor ezt felülvizsgáljuk majd.
Mit hoztak az elmúlt napok a piacokon?
A héten az óceán mindkét partjáról érkeztek vállalati jelentések, emellett a réz piaca is tartogatott izgalmakat, miután bejelentették, hogy a rézre kivetett amerikai vámok végül a várakozásokhoz képest jóval szűkebb termékcsoportot érintenek majd. A PayPal felülmúlta bár a várakozásokat, az árfolyam mégis nagyot esett, a Starbucksnál pedig a menedzsment kommentárja talált kedvező befektetői fogadtatásra. A német autógyártók idei második negyedéves jelentései nem sok okot adtak az optimizmusra és a BMW relatíve stabil teljesítménye is csak mérsékelt bizakodásra adhat okot. Majd a tengerentúli technológiai cégek jelentései következtek: a Microsoft valamennyi eredmény soron felülmúlta a várakozásokat, a növekedés motorja az AI iránti kereslet által fűtött felhő üzletág volt, míg a Meta brutálisan erős számokat tett közzé, és a cég a főbb sorok mindegyikén megverte az elemzői várakozásokat. Az Apple az előző három év leggyorsabb bevételnövekedéséről számolt be, emellett az Amazon jelentése bár nem lett rossz, de a visszafogott előrejelzés kevésnek bizonyult az elvárásokhoz képest. Bár a jelentési szezon vártnál jobban alakul, összességében azért vannak már korrekcióra figyelmeztető jelek az amerikai részvénypiacon, a napokban részben emiatt két kereskedési ötletünkön is profitot realizáltunk.
Donald Trump a korábbi intézkedései után újabb vámokat jelentett, ezúttal 25%-os vámmal sújtva azokat a járműveket, amiket nem az Egyesült Államokban gyártanak. A tengerentúli autógyártókat vizsgálva nehéz nyertest hirdetni: az összes autógyártó részvény, az amerikai Ford és GM is nagyot estek az autóipari vámbejelentésre, és a Tesla sem volt képes függetleníteni magát az általános rossz hangulattól.
Donald Trump a ’kölcsönös vámok’ terve mellett az utóbbi időben több intézkedést is hozott: a 20 százalékos kínai addicionális vám mellett vámokkal sújtotta az acél és alumínium behozatalt, 25 százalékos vámmal fenyegette meg az Európai Uniót, valamint a gyógyszerek és félvezetők esetében is felmerült az ágazati vámok lehetősége. Bár Kanada és Mexikó március elején halasztást kapott, miután a kereskedelem egy részét mentesítették a korábban bevezetett vámok alól, azonban a várakozások egy része úgy számol, hogy Mexikó és Kanada is érintett lehet majd az április 2-i vámbejelentés által.
Az amerikai elnök emellett a múlt héten 25%-os vámot jelentett be minden olyan gépjárműre, amit nem az USA-ban gyártanak. Az autóipari vámok április 3-án lépnek hatályba. Míg a vám kezdetben a teljesen összeszerelt járműveket érinti, május elején ez kiterjedne a főbb autóalkatrészekre is. Az intézkedés következtében az autók ára várhatóan emelkedhet, a legtöbb elemzőház 10 százalék körüli áremelkedést valószínűsít. Persze ez nagyban függ attól, hogy az egyes szereplők mennyire tudják tompítani a hatást, áthelyezni a termelést az USA-ba, mekkora alkuereje van az egyes márkáknak, vagy hogy mekkora lesz a verseny bizonyos kategóriákban. Az elnök az általa bejelentett vámemelés után később úgy nyilatkozott, hogy nem érdekli, ha az importált járművek ára emelkedni fog, szerinte a vásárlók az amerikai autók felé fordulnak majd.
Amerikai autógyártók – Nehéz nyertest hirdetni
Az ember azt gondolná, hogy az amerikai vámok célja, hogy helyzetbe hozzák a nagy amerikai autógyártókat, a valóságban azonban nem igazán látszanak nagy és egyértelmű nyertesek. A 25%-os autóipari vámok ugyanis az USA újautó értékesítéseire is alaposan rányomhatják a bélyegüket, az elemzői várakozások egy része szerint az idei évben az értékesítések 3%-ot meghaladó mértékben eshetnek vissza, emellett egyebek mellett a lassuló fogyasztás további lefelé mutató kockázatot jelenthet.
A vámok miatt csökkenő vállalati profitok mellett a cégek valószínűleg megfontolják a gyártásuk egy részének az USA-ba költöztetését, ami további jelentős beruházási költséget jelenthet, csökkentve a szabad készpénz termelési képességet. További problémát jelenthet, ha a nem az Egyesült Államokból származó autóalkatrészeket további vámokkal sújtanák, vagy ha a hatályban maradó vámok nyomán a gyártói ellátási láncok fennakadásokkal szembesülnek (például egy alacsonyabb költséggel gyártó országot levágnak az ellátási láncról).
Az összes autógyártó részvény, az amerikai Ford és GM is nagyot estek az autóipari vámbejelentésre, és a Tesla sem volt képes függetleníteni magát az általános rossz hangulattól. A Tesla Egyesült Államokban értékesített járműveit a vállalat texasi és kaliforniai egységeiben gyártják, így emiatt a cég kevésbé van kitéve az új vámoknak. Az elektromosautó-gyártó által használt alkatrészek 60-75%-át az Egyesült Államokban gyártják, a fennmaradó alkatrészek nagy részét pedig Mexikóból szerzi be a társaság. Azonban az új autóipari vámok a Teslát sem hagyják érintetlenül, Elon Musk szerint a vámoknak nem elhanyagolható hatása lesz a cég által felhasznált más országokból importált autóalkatrészek áraira. Bár pusztán a vámbejelentések miatt a Tesla részvényének felül kellene teljesítenie, a romló európai értékesítésekről érkező hírek viszont teljesen ellensúlyozzák ezt a hatást, a nagy esés ellenére a technikai kép továbbra sem meggyőző, nem mutat érdemi felfele potenciált.
Az amerikai elektromosautó-gyártók egy része valószínűleg kevésbé lehet majd érintett és a várakozások szerint a Tesla mellett a Lucid és a Rivian akár növelhetik is részesedésüket az amerikai EV-piacon, miután a 25 százalékos autóipari vámok a rivális cégek költségeit jobban emelhetik. Hozzátartozik a képhez, hogy a Lucid és a Rivian még veszteségesen működik (EBITDA szinten is). A Lucid esetében az elemzők a következő évekre is veszteséget várnak (bár egyre csökkenő mértékben), és a Rivian esetében is hasonló a helyzet (utóbbinál a várakozások szerint 2028-ra fordulhat pozitívba a EBITDA), vagyis fundamentális oldalról nézve mindkét vállalat részvényei jelentős kockázatokat is hordoznak. Amennyiben az ilyen tekintetben stabilabb/kiszámíthatóbb hagyományos amerikai autógyártókat vizsgáljuk, úgy a Ford relatíve kevésbé lehet majd érintett, mivel csak néhány modellt importál, azonban még ebben az esetben sem lehet azt állítani, hogy a vámok igazi nyertese lehetne.
Mivel az amerikai autógyártók is érdemben támaszkodnak importra a külföldi üzemben gyártott autókat, vagy akár az alkatrészeket illetően, nehéz egyértelmű győztest hirdetni a vámbejelentések hatására. Az elektromos gyártóknak relatíve kedvezőbb a helyzete, esetükben azonban számos olyan egyedi vállalati tényező, kockázat látszik, ami ellensúlyozhatja ezeket a hatásokat.
Tesla technikai kép: Ahhoz, hogy a jelenlegi technikai helyzetet megértsük, fontos megemlíteni, hogy a korábban kialakult háromszögből történő kitörés elérte a számított értéket, ahonnan erős korrekciós fázis jött. Az esés az utóbbi hetekben nagyon meredek volt, és túl mélyre jött le az árfolyam. Egy egészséges emelkedő trendben lévő részvénynek nem illett volna a kitörési szint (281) alá visszaesnie. Ennek tükrében a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a 480-ról indult esésnek láthatjuk a felfelé korrekcióját. Új csúcsra kicsi az esély, de jó esetben az esés felét vissza lehetne emelkedni, ami azt jelenthetné, hogy a 343 alatt maradhat az árfolyam. Minél kevesebbet tud feljönni, annál rosszabb a helyzet. Rövid távon tehát korrekciós esélyt látni limitált lehetőségekkel, ami kedvezőtlen hozam/kockázat viszonylatban, míg hosszabb távon ez a görbe inkább semlegesnek tűnik.
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!