Mit gondolnak a gyermekek a pénzről?
2025. március 6.
A gyermekek sokszor már egészen kis korukban is felteszik a kérdést: mi az a pénz? Elkezdik megérteni az összetett és sokszor ellentmondásos jelentését, majd életük egyre több részében ismerik fel a jelentőségét. Ahogy cseperednek, úgy változnak a pénzügyi kérdéseik és dilemmáik is.
Az ajándékozás
Szülőként fontos megérteni, hogy a gyermekek különböző életszakaszokban más-más kihívásokkal találkoznak a pénzkezelés terén. Kicsi korban a család hatása a legerősebb, később pedig egyre nagyobb szerepet kapnak a külső tényezők, például a kortársnyomás és a barátok befolyása. A piciknél az első kihívás gyakran a karácsonyi vagy születésnapi ajándékok köré épül. Sok család költségvetése vagy értékrendje nem engedi meg, hogy a gyermek által kívánt ajándékokat megvásárolják. Karácsonykor ezért különösen fontos a gyermekekkel az ünnepek és az ajándékok érzelmi jelentőségéről és értékéről is beszélni.
A zsebpénz kérdése
Iskoláskorban gyakran felmerül a zsebpénz kérdése. Bár a gyermekek bizonyos helyzetekben rendelkeznek a pénzük felett, fontos segíteni és tanítani őket a helyes pénzhasználatra. Egy kisiskolás még nem mindig érti a dolgok értékét, de már beszélhetünk vele arról, hogy a pénz nem mindig áll rendelkezésre. Ebben a korban a gyerekek már megértik, hogy bizonyos dolgokra várniuk kell, és gyűjtögethetnek arra, amit szeretnének.
A tizenévesek pénzügyi tudatosságának fejlesztése
A tizenévesek pénzügyi dilemmái már összetettebbek lehetnek. Akár a nyári munkáért kapják az első fizetésüket, vagy a ballagásra, születésnapra kapott pénzösszegről van szó, a pénzzel kapcsolatos döntéseik kezdenek egyre nagyobb horderejűek lenni. A tinédzserek számára már egyértelműek az anyagi helyzetbeli különbségek, jó eséllyel tudják, hogy mit engedhetnek meg maguknak és mit nem, és erősödik a kortársnyomás is. Ebben a korban érdemes őket bevezetni a hosszú távú célok kitűzése és a pénzügyi tervezés világába.






