Miért kap a gyerek zsebpénzt?
2025. március 6.
A zsebpénz a pénzügyi tudatosságra nevelés egyik fontos tanítási eszköze lehet. Ha a gyerekeknek észszerű mennyiségű pénzt adunk, amivel gazdálkodhatnak, akkor megtanulnak késleltetni, kompromisszumokat kötni, különbséget tenni a kívánságaik és a szükségleteik között, megtakarítani egy-egy nagyobb dologra.
A gyermekek nem értik meg teljesen a pénz fogalmát, amíg nincs saját pénzük. Az egyik leghatásosabb módja annak, hogy megtanuljanak felelősségteljesen bánni a pénzzel, a zsebpénz. A zsebpénz adásának nincsen „helyes" módja: függ a gyermektől, a család anyagi helyzetétől és a szülő személyes meggyőződésétől is.
Miért jár a zsebpénz?
Vannak családok, ahol a gyermeket bizonyos feladatok elvégzésért – házimunkáért, jó tanulmányi eredményekért – pénzzel jutalmazzák. Ez segítheti őt abban, hogy megtanulja, a pénzkereséshez dolgozni kell. Viszont azt is taníthatja, hogy nem kell házimunkát végezni vagy jól tanulni, ez egy választás, amiért ráadásul pénzbeli jutalmazás jár, miközben ezek olyan dolgok, amelyeket amúgy is meg kellene tennie.
Sok szülő házimunkától és iskolai teljesítménytől függetlenül ad zsebpénzt, csak azért, hogy a gyermeknek legyen saját pénze, amellyel gazdálkodhat. Ez segíthet megtanulni, hogy a házimunkát el kell végezni, és a zsebpénz nélkül is fontos odafigyelni az iskolai teljesítményre. Azonban fennállhat a veszélye annak is, hogy a gyermek azt hiszi majd, hogy a pénz csak úgy jön, és nem biztos, hogy meg tudja tanulni a munka értékét.
Mit jelent a vegyes megközelítés?
Amikor hetente vagy havonta kap a gyermek egy meghatározott pénzösszeget zsebpénzként, amely semmilyen házimunkához vagy tanulmányi eredményhez nincsen kötve, hiszen a család tagjaként elvárják tőle, hogy bizonyos napi teendőket elvégezzen. Viszont, ha a gyermek további pénzt szeretne keresni, végezhet a szülő által meghatározott többletfeladatokat. A vegyes megközelítéssel a gyermek megtanulhatja, hogy egyes feladatokért jár, másokért viszont nem jár pénzben mérhető jutalom.






