Mire kell odafigyelni, amikor a gyermek diákmunkát vállal?
2024. március 11.
A kamaszkor során a fiatalok számos kihívással néznek szembe, ekkor kezdődik az önmegvalósítás időszaka. Ez azzal is jár, hogy sorra hoznak döntéseket a jövőjükkel, továbbtanulással, szakmájukkal kapcsolatban. Ezekre a döntésekre az is hatással lehet, hogy vállalnak-e például diákmunkát.
A diákmunka vállalása számos előnyt és hátrányt rejt magában. A tinédzserkor az az időszak, amikor a fiatalok az életük irányát keresik, és ennek a folyamatnak gyakran része lesz a pénzkeresés és az első munkatapasztalatok megszerzése. A diákmunka sokat hozzátesz a fiatalok jellemfejlődéséhez, lehetőséget ad a felelősségérzet és az önállóság kialakítására.
Nem mindegy azonban, hogy mit, miért és mikor dolgoznak iskola mellett a tinédzserek.
A legtöbb esetben a fiatalokat a pénzkeresés motiválja, amelyet egy-egy vágyott tárgyra, szórakozásra, vagy programra szeretnének fordítani, anélkül, hogy a szüleik segítségét kérnék. Sok esetben már előre spórolnak a főiskolai időkre, vagy zsebpénz kiegészítésként dolgoznak. Érdemes egy konkrét célt kitűzni, ahhoz egy pénzügyi értéket meghatározni és megtervezni az odáig vezető utat az iskolai kötelezettségeket, órabéreket, havi bért is figyelembe véve.
Kökény Dávid, az OTP Bank Termékfejlesztési senior menedzsere
"Magyarországon hajlamosak vagyunk a szezonális túlköltekezésre, például a nyári időszakban, amikor több idő juthat a diákmunkára. Egy jó, tudatos, hosszútávú gondolkodást képviselő pénzkezelési gyakorlat az egyharmados szabály. Vagyis amikor megérkezik a fizetésünk, bevételi forrásunk, annak egyharmadát rögtön félretesszük, így hónap végén nem a megmaradt összegből kell kijönnünk. A lényeg, hogy előbb megtakarítsunk, mint ahogyan a költekezés elindul. Létezik az 50-30-20%-os szabály is, ahol az 50% a mindennapi költés, 30% a szórakozás és 20% a megtakarítás. Ahhoz, hogy megtudjuk, milyen arányban tudunk megtakarítani, érdemes nyomon követni a kiadásainkat."






