
Küzdenek a német autógyártók
Kapcsolódó cikkek
Mit hoztak az elmúlt napok a piacokon?
Eseményekben gazdag volt az elmúlt hét: nagy emelkedéssel indította a hetet az arany, így számos aranybánya részvényben alakultak ki kedvező hozam-kockázat alapú beszállási lehetőségek, majd az arany után eredtek nagy emelkedésekkel az ezüst és a platina is. A helyi részvénypiacot nyomasztotta a lengyel elnökválasztási kimenetel, az amerikai technológiai szektorból érkező gyorsjelentések pedig már nem tudták hozni a felfokozott piaci várakozásokat, miközben a Musk-Trump csörte a Tesla árfolyamát is megviselte.
Broadcom gyorsjelentés: a jó már nem elég
A legtöbb AI értékláncban szereplő technológia cég robosztus keresletről számolt be a mesterséges intelligencia iránt első negyedéves gyorsjelentéseik során, ami növelte az elvárásokat a Broadcom beszámolója kapcsán. A chipgyártó, bár hozta a kötelezőt, azonban a felfokozott várakozások kielégítéséhez ez kevés volt, a zárást követő órákban 3%-kal kereskedték lejjebb a vállalat részvényeit.
Nagy volatilitást mutattak az idei évben az autógyártók árfolyamai, ami nem meglepő, hiszen az egyik leginkább érintett szektor az amerikai vámkérdésben. Még most sem látunk teljesen tisztán, hogy kinek, miután és mennyi vámot kell majd fizetnie, ha exportálni akar az USA-ba. A legfrissebb, április végi hírek szerint a Trump-adminisztráció valamennyire felpuhítja a korábban kivetett vámokat, miután a kormányzat tárgyalt több amerikai autóipari céggel is.
- Az importált autókra marad a 25%-os vám, de a teljes vámteher csökken, például megakadályozza a többszörös vámok egymásra halmozódását (pl. az acélra és az alumíniumra kivetett további 25%-os vámok).
- Az autóalkatrészekre kivetett tarifák fennmaradnak, de az USA-ban összeszerelt járművek két évig részleges visszatérítésre jogosultak ezen illetékek tekintetében. Ezek a visszatérítések az első évben a 2026. május 1. előtt összeszerelt, amerikai gyártású autók értékének legfeljebb 3,75%-át, a második évben pedig 2,5%-át teszik ki.
- Az intézkedések a belföldön összeszerelt járművek értékének legfeljebb 15%-áig terjedő, importált alkatrészekkel szemben alkalmazható jóváírásokat biztosítanak, hogy ösztönözzék az ellátási láncok áthelyezését.
- Trump azonban hangsúlyozta, hogy ezek a kiigazítások ideiglenesek, és arra szolgálnak, hogy időt adjanak az autógyártóknak a gyártás USA-ba való áthelyezésére.
Vámügyileg így állunk, ami sokkal rosszabb, mint ami tavaly év végén volt, viszont a korábban belengetett magas mértékeknél azért kedvezőbb. Az USA-Mexikó-Kanada megállapodás (USMCA) értelmében a megfelelő észak-amerikai tartalommal rendelkező járművek kedvezményes vámokat élveznek. Az adminisztráció azonban eltolta az „amerikai tartalom” értékének ellenőrzésére szolgáló rendszer bevezetését, így ez az kérdés is elég képlékeny még.
Ebben a környezetben érkezett a jelentési szezon, ami vegyes képet mutatott, mivel az amerikai vámbizonytalanság csak egy faktor, amivel a cégeknek meg kell küzdeni. A német gyártók például a kínai piacon látott lassuló kereslettel és erősödő versennyel is küzdenek, de Európában sem talált még magára teljesen az autópiac, habár már vannak biztató jelek.
Sok a kérdőjel, vissza is vonták a korábbi célokat
A Mercedes például visszavonta korábbi 2025-ös évre vonatkozó előrejelzését, épp a vámokra hivatkozva, amire eséssel is reagált az árfolyam, azonban azóta sikerült valamelyest visszakapaszkodnia. Ma, május 8-án esett le a részvényről az osztalék, a mostani árfolyamcsökkenést ez magyarázza. Ha a legrosszabb tarifa forgatókönyv valósulna meg, akkor a Mercedes pénzügyi vezetője szerint akár 3 százalékpontnyi negatív hatás is érheti a profit margint.
A Mercedes működési profit (tisztított EBIT) szintjén elmaradt kissé a várakozásoktól (tény: 2,55 Mrd EUR, várt: 2,66 Mrd EUR), ami főleg a nehézgépjármű üzletágnak volt köszönhető, a személygépjármű szegmens lényegében a konszenzusnak megfelelően teljesített. Ugyanakkor ez éves alapon még csökkenő bevételt és eladott darabszámot jelentett.
A top prémium autók, ami a cég stratégiailag fontos divíziója a teljes értékesítésben 15%-ot ért el, főleg az AMG (+17%) és a G-osztály (+18%) növekedése miatt. Emellett az első negyedévben a tisztán elektromos autóértékesítések tovább csökkentek, viszont a plug-in hibridek 8%-os növekedést mutattak. A pozitívumok közé tartozott még a Q1-es erős free cash flow termelés (2,4 Mrd EUR).
Mercedes technikai kép
Már több, mint három éve az 50-75 közötti sávmozgás jellemezte a részvényt. Az utóbbi néhány hétben volt egy letörési kísérlet, ami elhalt 50 alatt, de a mai osztalékfizetés miatti esés szintén nem kedvez a technikai képnek. Az elkövetkező hetek kérdése az lesz, hogy képes lehet-e a sávon belül (50-75) maradni vagy letöri azt és egy új éra veszi kezdetét. A piros csökkenő trendvonal alapján június végéig megkaphatjuk a választ. Ha sikerülne mégis törnie a csökkenő trendvonalat, akkor megmenekülhetne a papír, ha nem, akkor a kialakult minta alapján akár a 25-50 közötti árzónába is tartósan leeshet.
Egyszeri tételek sújtották a Volkswagen
A Volkswagennél is konzervatív maradt a menedzsment, habár ők nem módosítottak az idei várakozásokon, de jelezték, hogy a számok nem tartalmazzák a vámok negatív hatásait. Egyes elemzői vélemények szerint a tarifák akár 3,4 milliárd eurós ütést is jelenthetnek a cégnek csoportszinten.
A Volkswagen működési profitja (Q1: 2,8 Mrd EUR) jelentősen esett (-37% év/év), és még a várttól is elmaradt kb. 7 százalékkal. Mindez úgy, hogy a bevétel majdnem 3 százalékkal emelkedett. Ennek oka, hogy az első negyedévben 1,1 milliárd eurós speciális negatív tétel sújtotta a céget. Ennek fele az európai szén-dioxid szabályozáshoz kapcsolódó céltartalék elkülönítés, míg a maradék a szoftvercégének átalakítását fedi le és az amerikai importvámokkal összefüggésben merült fel.
A további költségmegtakarítások kulcsfontosságúak a Volkswagen szempontjából, miután a cég már év elején megegyezett a szakszervezetekkel egy jelentős, 35 ezer fős leépítésről. Az új középtávú célokat - beleértve a VW márka 5,5%-os EBIT-margin célját 2027-re valószínűleg majd csak a szeptemberi befektetői napon fogják részletezni. Kínában egyébként a BYD már megelőzte a VW-t és átvette a piacvezető szerepet, ami tovább nehezíti a német gyártó helyzetét, bár a 2026-tól megjelenő versenyképesebb VW-modellek reményt adhatnak a piaci részesedés visszaépítésére.
A BMW a legoptimistább a vámokat illetően
A harmadik német autógyártó esetében is csökkenő profitot (EBIT) láthatunk (3,6 Mrd EUR, -23%, év/év), azonban végül ez kisebb lett a vártnál. Az autó divízió marginja pedig 6,9% lett Q1-ben, ami lényegesen jobb a Bloomberg konszenzusnál (5,8%). Ahogy a Mercedes és a Volkswagen, úgy a BMW is küzd a kínai piacon, az év első 3 hónapjában az értékesítések 17%-kal csökkentek, ami 2020 óta a leggyengébb teljesítmény.
Az első negyedéves számokban az elektromos járművek jelentették a fénypontot: az eladások összességében 32%-kal, Európában pedig 64%-kal nőttek az éves alapon. Úgy tűnik, a BMW is profitál a Tesla-val szembeni fogyasztói ellenszenvből, miután Elon Musk politikai szerepvállalása jelentősen visszavetette a keresletet az amerikai elektromos gyártó autói iránt.
Egyelőre a BMW márciusban közzétett éves céljait nem vonta vissza, csak utalt rá, hogy valamekkora vámhatással már kalkuláltak, például az árazáson keresztül, de konkrét számszerűsítésről nem beszélhetünk. A menedzsment viszont sokkal optimistább hangot ütött meg, mint a versenytársai, szerintük ugyanis a magasabb vámok csak átmenetiek lesznek, és júliustól már inkább ezek csökkentésére számítanak. A jelentés után kisebb emelkedést mutatott az árfolyam.
Hozzon ki többet befektetéseiből!
Személyre szabott megoldásokért keresse szakértőinket!
Az OTP Global Markets szakértői személyre szabott tanácsadással segítenek önnek megtalálni a befektetési céljaihoz szükséges eszközöket és stratégiákat.
SzakértőinkElemzői hírlevél
Ne maradjon le friss elemzéseinkről!